Ordinær generalforsamling d. 10. april 2008

Referat af Generalforsamling 10. april 2008

Referat fra ordinær generalforsamling i Ejerforeningen Jacobsgården

Ejerforeningen Jacobsgården afholdt ordinær generalforsamling torsdag den 10. april 2008 kl. 19.00 i Cafeteria Malta, Højdevej 63, 2300 København S. med følgende:

Dagsorden:

1)             Valg af dirigent.

2)             Aflæggelse af årsberetning for det senest forløbne år.

3)             Forelæggelse af revideret årsregnskab for 2007 til godkendelse.

4)             Forelæggelse af budget for 2008.

5)             Forslag fra bestyrelse og medlemmer.

Bestyrelsen: Ændring af vedtægternes par. 16, stk. 1.

Medlemmer: Forslag om at formanden for bestyrelsen, skal modtage kr. 2.000,- pr. måned, og beskattes heraf.

6)             Valg af formand for bestyrelsen.

7)             Valg af andre bestyrelsesmedlemmer samt suppleanter.

8)             Valg af revisor.

9)             Eventuelt.

Ejerforeningens formand Brit Therkildsen bød ejerlejlighedsejerne samt Tina Skou Hansen, Helle Leth Lillelund og Tom Christensen fra Kuben Ejendomsadministration velkommen. Der var i alt mødt 25 ejere repræsenterende fordelingstal 2.640 ud af 10.000 mulige.

Ad. Pkt. 1. Valg af dirigent.

Formanden foreslog, på bestyrelsens vegne Tom Christensen som dirigent. Dette forslag blev enstemmigt vedtaget.

Tom Christensen takkede for valget og den udsendte dagsorden blev fulgt.

Dirigenten konstaterede at generalforsamlingen var lovligt indvarslet og beslutningsdygtig i henhold til foreningens vedtægter.

Ad. Pkt. 2. Aflæggelse af årsberetning for det senest forløbne år, herunder information om vedligeholdelsesplan.

Bestyrelsesformand Britt Therkildsen fremlagde bestyrelses beretning som følger:

Da hele bestyrelsen var ny, var der brugt en hel del tid på at sætte sig ind i sagen om salget af tagboligerne. Bestyrelsen har bl.a. opdaget, at der ikke var aftalt genforhandling af fordelingstallene i fbm. salget af 5.-sal til Tagbolig. Derfor har bestyrelsen med hjælp af Dahl Law blevet enige med Tagbolig A/S om et nyt fordelingstal for 5.-sal, som pt. afventer tinglysning.

Varmesystemet har voldsomme problemer efter Tagbolig A/S har koblet 5.-sals lejlighederne på det. Bestyrelsen og Tagbolig er uenig i spørgsmålet om skyld og ansvar, og har i den anledning ansat advokatgruppen Dahl Law til at sikre foreningens rettigheder. I den forbindelse har det rådgivende ingeniørfirma OBH Gruppen gennemgået anlægget og konstateret, at Tagbolig ikke kan fremlægge nødvendig dokumentation for anlæggets nye dimensioner og funktionalitet. OBH anslår, at en udskiftning vil løbe op i ca. 2,8 mio. kr, og det er et anlæg uden brugsvand. Forholdet er anmeldt til retten, hvor syns- og skønstema er under forhandling mellem parternes advokater.

Bestyrelsen har brugt en del tid på at følge på de skader, der kan henføres fra indretning af tagboligerne.

Bestyrelsen har undersøgt muligheden for at placere foreningens formue mere rentabelt, og besluttede at anbringe den på en højrentekonto, hvilket har fordoblet rentindtægten.

Bestyrelsen har undersøgt mulighederne for at anlægge en have i den pt. ramponerede gård. Havearkitekt Karina Gram har tegnet et anlæg til haven, og efterfølgende er der indhentet et tilbud fra tre gartnere. De beløber sig til ca. 300.000 plus moms.

Bestyrelsen har lavet en ny hjemmeside, idet ejerskabet til den tidligere stod i et tidligere bestyrelsesmedlems navn og kunne ikke overdrages.

Bestyrelsen har undersøgt status på ‘projekt cykelskur’, som tidligere bestyrelse søsatte. Der er indkøbt tømmer for 59.000 kroner og udbetalt kompensation for tabt arbejdsfortjeneste til tømreren, da projektet kom på standby. Bestyrelsen forhandler med tømreren om at få de 59.000 tilbage. Forhandlingerne er ikke afsluttet, da tømreren mener, træet pt. er 10.000 værd, hvilket bestyrelsen er uenig i.

Bestyrelsen har bedt OBH Rådgivende Ingeniører A/S lave en tilstandsrapport og drift- og vedligeholdelsesplan for ejendommen. Der er udarbejdet et 10-årigt driftsplan, der beløber sig til ca. kr. 3,5 mio. kr., forudsat at udskiftning af vinduer og efterreparationer efter udskiftning af faldstammer ikke sker i foreningsregi.

Der blev stillet følgende spørgsmål til beretningen:

• Om bestyrelsen havde drøftet, hvordan vedligeholdelsesplanen skulle følges. Til det svarede formanden at bestyrelsen ikke havde fastlagt, hvordan planen skulle følges, da man var af den opfattelse at tingene måtte udbedres i den rækkefølge som var mest nødvendig på det aktuelle tidspunkt.

Beretningen blev herefter taget til efterretning.

Ad. Pkt. 3. Forelæggelse af revideret årsregnskab for 2007 til godkendelse.

Helle Leth Lillelund gennemgik det reviderede udsendte årsregnskab for 2007, der viste et overskud på kr. 219.426,- som overføres til foreningens henlæggelser, der ved årets afslutning således var kr. 3.723.184,-.

Der blev stillet følgende spørgsmål til regnskabet:

-          Udgiftsposten til vaskeri var steget markant. Kuben blev bedt om at fremskaffe bilag over udgiftsposten og sende til formanden.

-          Der blev spurgt om bestyrelsen havde overvejet at ansætte eget personale til trappevask, da man mente, at der kunne spares nogle penge til den post, og at arbejdet også ville blive gjort til større tilfredsstillelse. Dette mente en anden beboer, ikke var nogen god ide, da man derved ville få forpligtigelser som arbejdsgiver.

-          Der blev spurgt om, hvad konsulenthonoraret dækkede. Der blev svaret, at det dækkede honorar til OBH, til havearkitekten.

Derefter blev regnskabet enstemmigt vedtaget.

Ad. Pkt. 4. Forelæggelse af budget for 2008.

Ligeledes blev budgettet for 2008 gennemgået og blev ligeledes enstemmigt godkendt af generalforsamlingen.

Ad. Pkt. 5. Forslag fra bestyrelse og medlemmer.

Ændring af vedtægternes par. 16 stk. 1.

Bestyrelsen foreslog vedtægternes § 16, stk. 1 ændret til: Vedligeholdelse – Stk. 1a Det påhviler foreningen at vedligeholde ejendommen udvendig, herunder bl.a. hoveddøre og udvendige entredøre, vinduer, murværk samt tage og faldstammer.

Stk. 1b Sin udvendige vedligeholdelsespligt for vinduerne i ejendommens lejligheder opfylder foreningen ved med mellemrum, som fastsættes af bestyrelsen, at foranstalte maling, nødvendig kitning og nødvendig fugning af alle ejendommens vinduer. Vinduer som på grund af deres konstruktion ikke kræver maling, males ikke og der ydes ikke kompensation herfor fra foreningen til de pågældende ejere.

Stk. 1c Medlemmerne har det fulde ansvar for renovering og udskiftning af vinduerne i det enkelte medlems lejlighed. Hvad angår fabrikat af de anvendte vinduer og den udvendige farve af vinduerne skal medlemmerne følge ejerforeningens standard som anvises af bestyrelsen.

Stk. 1d Medlemmerne har det fulde ansvar for den indvendige vedligeholdelse af det enkelte medlems lejlighed, hvorved bemærkes at indvendig vedligeholdelse ikke alene omfatter tapetsering, maling og hvidtning men også vedligeholdelse af gulve, døre og alt lejlighedens udstyr herunder el-ledninger, el-kontakter, radiatorer, rør og vandhaner – kort sagt, alt hvad der er installeret indenfor lejligheden vægge.

Bestyrelsesmedlem Niels Munch begrundede forslaget med, at i takt med at de oprindelige vinduer bliver udslidte, at en stigende del af medlemmerne allerede har foretaget udskiftning til nye vinduer, og at der tilkommer medlemmer, som bor i en ny bygningsdel, så bliver den uklare ansvarsfordeling mere og mere uhensigtsmæssig. Den nuværende situation er svær at forstå, besværlig at administrere og er en vedvarende kilde til konflikter.

Forslaget blev herefter sat til afstemning, hvor 1 medlem stemte imod, og de resterende 24 stemte for.

Dirigenten konstaterede forslaget var vedtaget med det i vedtægten kvalificerede flertal på 2/3 af de fremmødte.

Imidlertid kræver en vedtægtsændring, at halvdelen af foreningens medlemmer er mødt, og da det ikke var tilfældet, vil der blive indkaldt til ekstraordinær generalforsamling inden 14 dage, hvor forslaget kan endeligt vedtages med 2/3 flertal uanset antal fremmødte.

Medlemmerne:

Niels Munch, Elbagade 71, 3.tv. begrundede sit forslag med at det er vigtigt for ejerforeningens drift og for medlemmerne, at både dag-til-dag spørgsmål og de mere langsigtede problemer i foreningen bliver håndteret. At sørge for dette på en samvittighedsfuld, kvalificeret og forudseende måde er et betydeligt arbejde, som bestyrelsens formand er hovedperson i.

Den forrige generalforsamling besluttede, at hvert medlem af bestyrelsen modtager et årligt honorar på kr. 2.000, men Niels Munch mener ikke, det afspejler den indsats, som er nødvendig fra formandens side, og de forventninger som foreningen og dens medlemmer i praksis stiller til formanden.

Et medlem anførte, at en aflønning af formanden ikke samtidig må give den opfattelse, at formanden altid skal stå til rådighed.

Forslaget blev sat til afstemning, hvor 3 medlemmer stemte imod forslaget, 4 medlemmer stemte hverken for eller imod, 18 stemte for forslaget, der dermed blev vedtaget.

Ad. Pkt. 6. Valg af formand for bestyrelsen.

Nuværende formand Brit Therkildsen blev enstemmigt valgt som formand.

Ad. Pkt. 7. Valg af andre bestyrelsesmedlemmer.

Nuværende bestyrelsesmedlemmer Niels Munch og Søren Hjul Andersen og suppleanter Michael Andersen og Anja Therkildsen, blev enstemmigt genvalgt.

Bestyrelsen ser herefter således ud:

Bestyrelsesformand           Brit Therkildsen                                        (på valg i år 2009)

Bestyrelsesmedlem           Niels Munch                                              (på valg i år 2009)

Bestyrelsesmedlem           Søren Hjul Andersen                                (på valg i år 2009)

Bestyrelsessuppleant         Michael Andersen                                     (på valg i år 2009)

Bestyrelsessuppleant         Anja Therkildsen                                       (på valg i år 2009)

Ad. Pkt. 8. Valg af revisor.

Nuværende revisor Statsautoriserede revisorer A/S – IN-Revision, Gersonsvej 7, 2900 Hellerup blev enstemmigt genvalgt.

Ad. Pkt. 9. Eventuelt.

Der var spørgsmål vedrørende tilstandsrapporten og vedligeholdelsesplanen, om hvad bestyrelsen vil starte med. Formanden redegjorde for, at man helst ikke ville lægge sig fast på en bestemt rækkefølge. Faldstammerne, der var itu, var lavet. Lidt vindueslister er udskiftet.

Der blev efterlyst en tidsplan for hvornår faldstammerne skal udskiftes, da flere gerne vil renovere køkken og badeværelser.

Der blev opfordret til at udbedre ulovlige elinstallationer.

Der blev opfordret til, at der ved haveprojektet bliver etableret en kantsten så biler ikke kan køre ind i gården.

Der blev henstillet til at man ikke smider cigaretskod ud over altanen, så de falder ned på andres altaner.

Tørring af tøj skal ske i kælderen og ikke på altanerne.

Der blev opfordret til at udskifte asfalten i gården i forbindelse med kloakrenoveringen.

Problemer omkring duer på altanerne blev drøftet. Vicevært Michael Tøt forklarede, at en ordning med Rentokil, der løber over en 6-8 ugers periode koster kr. 25.000,-. Bestyrelsen overvejer om der i den kommende tid skal gøres yderligere ved sagen.

Da der ikke fremkom yderligere til punktet eventuelt takkede Tom Christensen for god ro og orden og erklærede den ordinære generalforsamling for afsluttet. Kl. var da 21.50.

København, den                 – 2008