Bestyrelsesmøder 2010

Referat af bestyrelsesmøde i Ejerforeningen Jacobsgaarden 6. maj 2010

Til stede: Michael Refsing, Ingrid Andersen, Lasse Karkov, Brit Therkildsen. Fraværende: Torbjørn Andersen

Haven: To beboere har meldt sig til tjansen med at beskære og klippe planterne. Det er vi rigtig taknemmelige for – og resultatet er allerede synligt. Michael-vicevært står fortsat for at slå græs, feje fliser, vande planter samt luge, selv om vores frivillige pt. også hjælper med det.

Grafitti: Der kommer opslag i opgangene om, hvornår graffitien skal fjernes fra husmuren. Derved kan alle flytte deres cykler, så de undgår at få kemikalier og støv på sig. Vi skal dog understrege, at firmaet forsikrer, at rensningsmidlet ikke ødelægger cyklernes lak eller lignende.

Beboerhenvendelser: En beboer har fået godkendt en lejekontrakt.

Faldstammer: Bestyrelsen diskuterede metode, tidsperspektiv og finansiering. En rådgiver fra Kuben inviteres til næste bestyrelsesmøde, så vi kan trække på deres erfaring fra andre foreninger, og på den måde få lavet det bedst mulige forslag til en renoveringsplan, der kommer til afstemning på en ekstraordinær generalforsamling. De to firmaer, som mangler at give et tilbud på vores faldstammer rykkes igen.

Fællesantenne: Med det nye digitale tv-signal er det muligt at sætte en fælles antenne på taget og dermed tilbyde alle beboere adgang til de gratis kanaler som f.eks. DR, DR2, DR Update og TV2. Brit undersøger pris. 

Næste møde er aftalt til 31. maj kl. 19.30




Referat af bestyrelsesmøde i Ejerforeningen Jacobsgaarden 12. august 2010

 Faldstammer: En byggerådgiver fra hhv. Kuben Ejendomsadministration og OBH Gruppen har været i ejerforeningen, og de fremsender inden længe deres bud på, hvordan vi tilrettelægger afstemningen om og den forventede udskiftning af faldstammer.

En byggerådgiver fra hhv. Kuben Ejendomsadministration og OBH Gruppen har været i ejerforeningen, og de fremsender inden længe deres bud på, hvordan vi tilrettelægger afstemningen om og den forventede udskiftning af faldstammer.

Parkeringsafmærkning: Bestyrelsen har henvendt sig til Vej og Park i Københavns Kommune for at få dem til at tegne parkeringsstregerne bedre op. Vi har sendt billeder ind af den ulovlige parkering, og kommunen vender tilbage.

Opdatering af www.ejerforeningenjacobsgaarden.dk: Er undervejs, så alle kan følge med i foreningens aktuelle sager.

Grafitti: Er renset af, og murstenene er belagt med en særlig smøring, som gør det lettere og knap så skadeligt for bygningen at få eventuelt kommende graffiti af.

Klage over Seirbox og elendige postkasser: Vi har igen reklameret over de leverede, defekte postkasser. Seirbox reagerer fortsat ikke trods talrige mundtlige og skriftlige henvendelser. Vi rykker igen.

Haven: Er superflot. Der er indkøbt en købmandspose til vores to frivillige havepasserne som tak. Enkelte planter er gået ud, gartneren, der anlagde haven, kommer og skifter dem, når det er tid til at plante i efteråret.

Beboerhenvendelser:
- Gentagne klager over larm på Kastrupvej til langt ud på natten. Beboer er skriftlig blevet bedt om at overholde foreningens husorden. Beboer mener ikke, at støjen er mere, end hvad der må accepteres. Både klager og bestyrelse er uenig og gentager opfordringen til at overholde foreningens regler.

- Klage over motorcykelkørsel og -parkering i gården: Motorcyklen bliver – så vidt bestyrelsen er orienteret – nu parkeret ude på gaden, som den skal. Vi vil også opfordre til at knallerter slukkes og tændes på gaden.

- Beboer truer naboer og laver vandskade som følge af badekar, der løber over. Vandskaden er anmeldt til foreningens forsikringsselskab, og berørte naboer er opfordret til at anmelde samtlige trusler til politiet.

- Storskrald stilles i gården og i opgangene: Hverken gården eller opgangene er affaldsdepoter. Heller ikke midlertidige. Det er dit eget ansvar at komme af med storskrald uden for de fire perioder, hvor foreningen stiller en storskraldscontainer op. Michael-vicevært sætter nye skilte op med skrald forbudt ved hæk og indkørsel.

- Home-henvendelse: Ejendomsmægler havde en række spørgsmål om foreningens aktuelle retssag i forbindelse med salg af en lejlighed i foreningen.

- Sikkerhedsdør: Beboer har haft forsøg på indbrud, og har beboer spurgt om og fået tilladelse til at udskifte dør og dørkarm til en sikkerhedsdør med stålrammer. Den er malet i samme farve som resten af opgangens.

- Fremlejekontrakt, Kastrupvej 58, 1. th.: Godkendt.

- Vand i kælderrum og er foreningen erstatningsansvarlig for ting i kælderrum ved eventuel skade?: Fugten skal undersøges nærmer og i givet fald udbedres. Eventuelt erstatningsansvar forespørges hos foreningens assurandør.

Tagbolig: Parternes stilling til sagens faktiske og retlige omstændigheder, Tilrettelæggelse af og tidsrammerne for en eventuel ydelse, Tidspunktet for forberedelsens afslutning, Tidspunktet for hovedforhandlingen.

 Retten har derudover bestemt, at der på mødet yderligere skal drøftes: Hovedforhandlingens tilrettelæggelse, Forligsmuligheder, Alternativ konfliktløsning, herunder retsmægling.

 Eventuelt: Det gamle borde-bænke-sæt er råddent og bliver smidt ud næste gang, vi har storskraldsafhentning.

Næste møde er aftalt til 29. september.




Referat af bestyrelsesmøde i Ejerforeningen Jacobsgaarden 8. december 2010

Til stede: Michael Refsing, Lasse Karkov, Ingrid Pedersen, Torbjørn Flensted, Brit Therkildsen (referent)

Postkasserne: Vores postkasseleverandør Seirbox nægter stadig at udbedre postkasserne. Vi fortsætter med at holde dem fast på, at postkasserne er fejlbehæftede i alvorlig grad. Midlertidigt sætter Michael-vicevært et tag hen over postkasserne, som kan skærme for den værste regn og sne.

Arbejdstilsynet: Har været på besøg og givet ejerforeningen en grøn smiley. Det betyder, at arbejdsmiljøet er i orden, og at der ikke er behov for yderligere tilsyn de kommende tre år.

Faldstamme-status: Jesper Jensen, foreningens byggetekniker, som bestyrelsen har ansat til at lede arbejdet såfremt udskiftning af faldstammer vedtages på en ekstraordinær generalforsamling, besigtigede to lejligheder 8. december og forventer at have et konkret forslag til renovering af faldstammer klar ultimo januar. 

Tagbolig: Retten har udsat vores sag mod Tagbolig til 1. marts, så den udmeldte syn- og skønsmand (Jesper Lindgren fra Leif Hansen Enginering A/S) kan svare på de supplerende spørgsmål, som Tagbolig har stillet efter den første syn- og skønsrapport var færdig. Vi har ingen mulighed for indsigelse, kan blot vente på, at sagen går sin gang.

Kuben: Vores administrationsselskab Kuben blev for et år siden købt af Dan-Ejendomme. Navnet Kuben sluses stille ud af den fælles forretning, og i den forbindelse er Dan-Ejendomme blevet vores nye aftalepart ifht. vores administration. Aftalen fortsætter på uændrede vilkår.

Energimærke: Er afleveret og arkiveret i Kuben, hvor alle kan rekvirere en elektronisk kopi til brug for f.eks. salg af lejlighed. Ejendommens energiforbrug er klassificeret i gruppe D. Skalaen går fra A til F, så vi er i midten. Og vi har også betalt regningen for Energimærket – på 37.663 kroner – og kommer, som følge af det nye lovkrav, til at gøre det hvert femte år fremover.

Hjemmesiden: Torbjørn-bestyrelsesmedlem er næsten klar med en ny hjemmeside. Den får flere funktioner, så det er let at komme med f.eks. forslag og gode ideer til forbedringer i ejerforeningen. I hører nærmere via opslag, så snart den er klar.

Havelågen: Lågen ind til skraldecontaineren er blevet skæv. Anlægsgartneren, der har konstrueret lågen, er bedt om at udbedre konstruktionen, så den fungerer.

Ureglementerede vinduer: Vi har stadig en beboer på Elbagade, hvis vinduer er i forkert format og farve. Foreningen gør igen pr. brev opmærksom på, at forholdet skal bringes i orden.

Knuste ruder: En beboer på Elbagade har flere knuste ruder, der nødtørftigt er dækket til med plast og træplade. Et forhold, der har stået på i månedsvis. Det skæmmer ejendommen, og foreningen opfordrer pr. brev via Kuben til, at ruderne skiftes ud.

Beboerhenvendelser:Støjende beboer har fået en skriftlig henstilling om at tage hensyn til sine naboer.

Energimærke er sendt frem til to beboere, der har forespurgt på det.

En fremlejekontrakt på en lejlighed i Elbagade 77 er godkendt. 

En fremlejekontrakt på et værelse på Kastrupvej 60 er godkendt.

Rislen i vandrørene: Beboer på Elbagade 69 gør opmærksom på rislen i centralvarmerør, der er opstået efter Tagboligs byggeri. Bestyrelsen er bekendt med problematikken, da beboer tidligere har henvendt sig vedr. støjgenerne. Men bestyrelsen vurderer ikke, at det – så længe den verserende retssag med Tagbolig er uafklaret – kan udbedre problemet.

Næste mødedato afventer tilbagemelding fra byggetekniker Jesper Jensen, som skal fremlægge faldstammeprojektet for bestyrelsen.




Referat af bestyrelsesmøde 19. januar 2010

Til stede: Michael Refsing, Anja Therkildsen, Brit Therkildsen og delvist kloakmester Jørgen Lyngholm. Afbud: Niels Munch

 Tyveri: Vi har igen haft indbrud i et antal kælderrum. Opgangs- og kælderdøre har været manipuleret med små træstykker i låsen, så dørene ikke har været låst. Alle døre er repareret, men tjek gerne, at dørene låser efter dig og tjek dit kælderrum. Vi gør opmærksom på, at du selv skal anmelde eventuelt indbrud og tyveri i dit kælderrum til hhv. politi og forsikringsselskab.

 Faldstammerne: Mundtlig fremlæggelse af tv-inspektion og klassificering af Jørgen Lyngholm. Samtlige faldstammer skal udskiftes, det er ikke akut, men de er for ringe til at blive repareret. Faldstammerne på Kastrupvej er ringest, og Lyngholm anbefaler os at udskifte dem over en årrække. Han giver et konkret tilbud, som bliver fremlagt til afstemning på en generalforsamling. Anja indhenter yderligere tilbud fra egnede VVS-firmaer, og Brit beder foreningens advokat afklare juraen i, hvem der skal betale fore reetablering i badeværelse og køkkener ifbm. udskiftning af faldstammerne.

 Vicevært: Forholdet mellem opgaver og aflønning stemmer ikke længere. Punktet udskudt til næste bestyrelsesmøde.

 Forligsmøde: Vi har holdt strategimøde med foreningens advokat og ingeniør ifht. retssagen mod Tagbolig. Altså skal vi gå hele vejen i retten eller søge et forlig?

Som tidligere anført, anbefaler vores advokat foreningen at søge forlig jf. procesrisiko, konjunkturen i byggebranchen, samt udgifterne til en retssag. Og efter at have læst Syn- og skønsrapporten er Tagbolig nu interesseret i et forlig.

Til brug for forhandlingerne om størrelsen af en kompensation har vores ingeniør regnet sig frem til, at ud over Syn- og skønsrapportens to løsningsmodeller til hhv. 525.000 kr. og 1,25 mio. kr., så løber der en række yderligere omkostninger på, som derfor vil indgå i vores krav i forhandlingerne. For at give jer et lille indblik i det, er regnestykket her;

Yderligere omkostninger

Byggepladsetablering (skurvogne, materialecontainer, vandtilslutning, afløb og el):         30-50.000,-

Tilsyn med udførte arbejde (4-6 % af entreprisesum) (ingeniør, vvs-tekniker)                   20-60.000,-

Trykprøvning af varmeanlæg                                                                                       5.000,-

Hejs til lodret transport af materialer                                                                           10.000,-

Møder med ejerforeningen, kommunen, vicevært, evt. andre   10.000,-

Afblænding af ekst. trykfordelingsrør                                                                           2.000,-

Vinterforanstaltninger (tillæg for arbejde om vinteren, snerydning, indpakning materialer)      15.000,-

El-opvarmning af lejligheder der bliver omfattet af renoveringen                                       25.000,-

Ialt ekstra udgifter                                                                                                        117-177.000,-

Læg dertil 5-15 % usikkerhed i hele summen, da der altid kommer uforudsete udgifter.

 Pt. er Tagbolig opfordret til at indkalde til forligsmøde.

 Beboerhenvendelse: En beboer, der tidligere har gjort opmærksom på sin lejligheds ringe faldstammer, minder om problemet. Bestyrelsen er klar over det, og forsikrer, at der snarest muligt indkaldes til ekstraordinær generalforsamling, hvor der skal tages stilling til valg af metode og tempo for udskiftning/renovering af foreningens faldstammer.

 En beboer har søgt om lov til at sætte vaskemaskine op i sin lejlighed. – Det er ikke et emne, som foreningen har nogen regler om, så det er op til hvert enkelt ejerforeningsmedlem.

 En beboer beder om dispensation til at holde undulat. – Den er givet.

 To beboere klager om chikane fra hinanden og beder bestyrelsen reagere. Bestyrelsen vil ikke mægle i en nabostrid, og mener heller ikke, at det er bestyrelsens opgave. Men vi gør opmærksom på, at vedtægter og husorden skal overholdes for at bo i ejerforeningen. Og vi opfordrer til, at man tager hensyn til hinanden. Vi bor i etageejendom og selv sagt tæt. Samtidig vil vi gerne gøre beboerne opmærksom på, at en mulig udgang på konflikten kan være at søge en mediator. Der er en forening, der beskæftiger sig med konfliktmægling, og den kan findes på www.ffmk.dk.

 En beboer gør opmærksom på, at vedkommendes altangulv hælder og føler sig utryg. Michael-vicevært har tjekket gulvet tidligere, og der er ikke synlige revner i beton eller lignende. Michael tjekker gulvet en gang til, og bestyrelsen gør opmærksom på, at samtlige altangulve hælder, så regnvand kan løbe væk fra ejendommen og ikke ind på murstenene.

 Skrald: Beboere i naboforeningen Sundbyhave bruger vores skraldeanlæg, og det er de via naboforeningens bestyrelse blevet bedt om at lade være med. De gør dog opmærksom på, at medlemmer af vores ejerforening også bruger deres skraldeanlæg i den anden gårdhave. Det må vi ikke, så brug venligst vores eget.

 Postkasser: Vi har reklameret til Office2Office, der har leveret vores postkasser, over kvaliteten. Firmaet erkender, at en fjeder i hængslerne muligvis er til indendørs-postkasser, og derfor allerede er rustet, men afviser, at navneskiltet ikke kan holde fugt ude, ligesom firmaet heller ikke anerkender, at låsen er træg. Vi har rykket firmaet, der allerede før jul lovede at komme ud og se på dem, og de forsikrer, at de snart er her. Samtidig har vi søgt og fået dispensation fra Post Danmark til 1. marts, så vi venter med at tage postkasserne i brug, til de er i orden.

 Afløb: Et afløb stopper i stuelejligheden, der tidligere har været brugt til butik på Elbagade. Det viste sig, at tidligere ejer selv har ændret på faldstammer og afløb i strid med både foreningens regler og håndværksmæssig korrekthed. Det er nu lavet om på ejerforeningens regning, da afløb er foreningens ansvar, og tidligere ejer er flyttet for flere år siden. Derudover er endnu et afløb og faldstamme under akut reparation på Kastrupvej 62.

 Haven: Vi har nu selv overtaget pasningen af haven fra anlægsgartner A.M. Matthiesen og betalt sidste del af udeståendet med ham på 9.250 kroner.

 Licens: DR har igen rykket for manglende betaling af licens. Vi har, nøjagtig som vi gjorde sidste år, derfor meddelt DR, at ejerforeningen hverken ejer tv, radio, computer eller andet, der kan berettige til licensbetaling. DR lover at annullere vores ’skyldige’ beløb.




Referat af bestyrelsesmøde i Ejerforeningen Jacobsgaarden 12. august 2010

Faldstammer:En byggerådgiver fra hhv. Kuben Ejendomsadministration og OBH Gruppen har været i ejerforeningen, og de fremsender inden længe deres bud på, hvordan vi tilrettelægger afstemningen om og den forventede udskiftning af faldstammer.

Parkeringsafmærkning: Bestyrelsen har henvendt sig til Vej og Park i Københavns Kommune for at få dem til at tegne parkeringsstregerne bedre op. Vi har sendt billeder ind af den ulovlige parkering, og kommunen vender tilbage.

Opdatering af www.ejerforeningenjacobsgaarden.dk: Er undervejs, så alle kan følge med i foreningens aktuelle sager.

Grafitti: Er renset af, og murstenene er belagt med en særlig smøring, som gør det lettere og knap så skadeligt for bygningen at få eventuelt kommende graffiti af.

Klage over Seirbox og elendige postkasser: Vi har igen reklameret over de leverede, defekte postkasser. Seirbox reagerer fortsat ikke trods talrige mundtlige og skriftlige henvendelser. Vi rykker igen.

Beboerhenvendelser:
- Gentagne klager over larm på Kastrupvej til langt ud på natten. Beboer er skriftlig blevet bedt om at overholde foreningens husorden. Beboer mener ikke, at støjen er mere, end hvad der må accepteres. Både klager og bestyrelse er uenig og gentager opfordringen til at overholde foreningens regler.

Eventuelt: Det gamle borde-bænke-sæt er råddent og bliver smidt ud næste gang, vi har storskraldsafhentning. Telefonisk forberedende retsmøde er berammet til 6. september kl. 9. Her skal følgende punkter drøftes: : Vi har igen reklameret over de leverede, defekte postkasser. Seirbox reagerer fortsat ikke trods talrige mundtlige og skriftlige henvendelser. Vi rykker igen.

- Klage over motorcykelkørsel og -parkering i gården: Motorcyklen bliver – så vidt bestyrelsen er orienteret – nu parkeret ude på gaden, som den skal. Vi vil også opfordre til at knallerter slukkes og tændes på gaden.

- Beboer truer naboer og laver vandskade som følge af badekar, der løber over. Vandskaden er anmeldt til foreningens forsikringsselskab, og berørte naboer er opfordret til at anmelde samtlige trusler til politiet.

- Storskrald stilles i gården og i opgangene: Hverken gården eller opgangene er affaldsdepoter. Heller ikke midlertidige. Det er dit eget ansvar at komme af med storskrald uden for de fire perioder, hvor foreningen stiller en storskraldscontainer op. Michael-vicevært sætter nye skilte op med skrald forbudt ved hæk og indkørsel.

- Home-henvendelse: Ejendomsmægler havde en række spørgsmål om foreningens aktuelle retssag i forbindelse med salg af en lejlighed i foreningen.

- Sikkerhedsdør: Beboer har haft forsøg på indbrud, og har beboer spurgt om og fået tilladelse til at udskifte dør og dørkarm til en sikkerhedsdør med stålrammer. Den er malet i samme farve som resten af opgangens.

- Fremlejekontrakt, Kastrupvej 58, 1. th.: Godkendt.

- Vand i kælderrum og er foreningen erstatningsansvarlig for ting i kælderrum ved eventuel skade?: Fugten skal undersøges nærmer og i givet fald udbedres. Eventuelt erstatningsansvar forespørges hos foreningens assurandør.

Tagbolig: Parternes stilling til sagens faktiske og retlige omstændigheder

Tilrettelæggelse af og tidsrammerne for en eventuel ydelse

Tidspunktet for forberedelsens afslutning

Tidspunktet for hovedforhandlingen.

Retten har derudover bestemt, at der på mødet yderligere skal drøftes:

Hovedforhandlingens tilrettelæggelse

Forligsmuligheder

Alternativ konfliktløsning, herunder retsmægling.

Haven: Er superflot. Der er indkøbt en købmandspose til vores to frivillige havepasserne som tak. Enkelte planter er gået ud, gartneren, der anlagde haven, kommer og skifter dem, når det er tid til at plante i efteråret.

Næste møde er aftalt til 29. september.

Using Format