Bestyrelsesmøder 2012

Referat af bestyrelsesmøde 1. nov. 2012

 Fremlejekontrakter: Lejligheder på hhv. Elbagade 75 og Elbagade 77 er blevet fremlejet, og bestyrelsen har godkendt kontrakterne jf. foreningens vedtægter.

Navneskifte: Dan-Ejendomme, vores administrationsselskab, har skiftet navn til DEAS. Det har ingen praktisk betydning for foreningen som kunde. Bestyrelsen er inviteret til housewarming, men har takket pænt nej tak.

Budgetopfølgning: pr. 30.9.2012: Budgettet holder fint, vi har ikke de store udsving og stadig luft til løbende vedligehold året ud.

Bankmøde: Vores advokat Per Setholm netværker med filialdirektøren i AL Bank i Sydhavnen, der tilbyder at blive vores bankforbindelse, hvis vi ønsker at skifte bank. Vi har takket ja til et møde.

Kælderrum: Vi mangler kælderrum, derfor har Michael-vicevært kigget nærmere på mulighederne og fundet frem til, at rummet under Elbagade 73 kan rumme tre styk. Det er nu indrettet til nye kælderrum, hvilket har kostet 11.800 + moms.

Nabostøj: Klage over støj fra fremlejer af en lejlighed på Elbagade 71. Vedkommende er gjort opmærksom på klagen og har fået et påbud om at overholde husorden og vedtægter.

Salgsdokumenter: En beboer skal sælge sin lejlighed og har bedt om generalforsamlingsreferater, budget, vedligeholdelsesplaner mv. Der er henvist til Dan-Ejendomme (DEAS) og www.jacobsgaarden.dk, hvor generalforsamlingsreferater og bestyrelsesreferater ligger.

Hund: En beboer har spurgt om dispensation til at holde hund i sin lejlighed. Men det er ifølge en generalforsamlingsbeslutning ikke tilladt at holde hund, og bestyrelsen har ikke mulighed for at give dispensation.

Kat: En beboer har søgt om tilladelse til at holde kat, og det er modsat hundehold, tilladt i ejerforeningen, så tilladelse er givet.

Vinduer: En beboer ønsker at udskifte vinduer og døre i sin lejlighed og har spurgt til muligheden for enkelte forandringer, bl.a. altandør med glas fra bund til top, jf. § 21 stk. 3 i vedtægterne, hvor der står flg.:

”Det er tilladt for ejers regning at udskifte vinduer, dog skal dette foregå i samarbejde med bestyrelsen. Det påhviler ejeren at bruge det anviste vinduesfabrikat og udseende, som bestyrelsen anviser”.

Beboer anfører, at den paragraf giver bestyrelsen mandat til at anvise både fabrikat og udseende på bygningens vinduer, og at denne fortolkningsopgave netop er bestyrelsens opgave. Det er bestyrelsen enig i, og henviser til generalforsamlingsbeslutningen vedr. vinduerne (se jacobsgaarden.dk under menupunkt vinduer), hvor der er anført præcis hvilke muligheder, der er i forbindelse med ejers udskiftning af vinduerne. De er:

”I Ejerforeningen Jacobsgaarden må lejlighedsejere gerne selv skifte vinduer på betingelse af, at vinduerne opfylder flg. krav, der er vedtaget for at ejendommens vinduer har et ensartet udtryk:

Mærket skal være combi-frame fra Idealcombi Farven skal være den eksisterende grønne farve (flaskegrøn, RAL 6007) til gården og ud mod Kastrupvej. Mod Elbagade skal de være hvide, undtagen i de lejligheder, hvor vinduerne i forvejen er grønne.

Det er valgfrit at sætte trækrude i altandøren

Der må ikke være trækrude i de almindelige vinduesfag

Eksempler på hvordan vinduerne skal se ud, kan ses i Elbagade 73, 1.tv. og på Kastrupvej 60, 1.tv.”

Bestyrelsen konkluderer således, at for at overholde foreningens regler, er der ikke mulighed for andre afvigelser i vinduernes udseende, end de ovenfor anførte.

Til stede: Ingrid Pedersen, Torbjørn Flensted, Michael Refsing og Brit Therkildsen (referent)

Næste møde: er aftalt til 4. december





Referat af bestyrelsesmøde 12. september 2012

Haven: Er mægtig fin og rar at være i. Tusind tak til vores havedame Inger Rasmussen og Michael-vicevært for indsatsen.

Inkasso: En beboer er i restance med sit ejerforeningsbidrag på anden måned. Sagen er sendt til inkasso.

Altangrill: Beboer har spurgt om tilladelse til at grille på sin altan. Det er ikke et område, som foreningen har regler omkring, men af hensyn til brandfaren opfordrer bestyrelsen alle til ikke at benytte altanen til at grille på men vores fælles gård. 

Øsken: Beboer på Kastrupvej 58 har via Kbh. Kommune søgt om tilladelse til at opsætte en øsken ved indgangsdøren. Godkendelse er givet. 

Fremleje: To lejligheder på Elbagade er blevet fremlejet, og bestyrelsen har godkendt kontrakterne.

Støjgener: Støjende fest fra lejlighed i Elbagade 71. Det er påtalt over for beboeren af Michael-vicevært.

Vandskade: Utæthed i taget har givet vandskade i lejlighed på Kastrupvej 60. Det firma, som lagde taget for Tagbolig, er tilkaldt og har været ude og se på det i flere omgange, og skaden viste sig at være en utæthed omkring et udluftningsrør, og er nu udbedret af firmaet, der har lagt taget.

Nye vinduer: En beboer har spurgt til procedure vedr. udskiftning af vinduer. Der er henvist til www.jacobsgaarden.dk, hvor det er beskrevet under menupunktet ’vinduer’, ligesom Michael-vicevært har forklaret om farvekoder og regler.

Hærværk: Beboer har informeret om hærværk på sit barns klapvogn, der er parkeret på Kastrupvej. Bestyrelsen takker for informationen, men det er en sag mellem beboer og beboers eget forsikringsselskab, og derfor ikke noget, Ejerforeningen går ind i.

Budget: Dan-Ejendomme har udarbejdet halvårsbudget for foreningen. Resultatet pr. 30. juni 2012 er væsentlig bedre end budgetteret, og dette skyldes primært at der endnu ikke er brugt nævneværdigt til løbende vedligeholdelse.

Affaldssortering: Vi skal til at sortere vores skrald i plast, metal og elektronik. Københavns Kommune stiller beholdere op i enten september eller oktober. Samtidig har kommunen bedt foreningen om en ’affaldsansvarlig’, og vi har meddelt, at det er Michael-vicevært.

Storskrald: Container bestilles til levering 29.-30. september. Michael-vicevært hænger opslag i opgangene, når vi nærmer os.

Varmeforbrug: Beboer mener at have betalt for meget i varme, da han råder over et kælderrum, hvor der ikke er tilsluttet varme. Det er imidlertid ikke tilfældet, da varmeregnskabet ikke gøres op efter antal kvadratmeter, som beboer troede, men fordelingstal. 

Til stede: Ingrid Pedersen, Michael Refsing, Torbjørn Flensted, Brit Therkildsen (referent). Næste møde er aftalt til 1. november.




Statusreferat 22. juni 2012

Status på Ejerforeningen Jacobsgaardens løbende drift, 22. juni 2012.

(Bestyrelsen har pga. diverse ferie, rejse og arbejde ikke kunnet samles til møde, og har derfor forholdt sig til driften pr. mail)

VINDUER: Er blevet malet. Skader, mangler mv. udbedres mandag 24. juni. Michael-vicevært er med på sidelinjen og gennemgår arbejdet med malerfirmaet. Når vi er tilfredse med arbejdet, betaler vi i følge aftale med malerfirmaet anden og sidste rate.

VINDUER: En beboer vil gerne skifte vinduer ud. Michael-vicevært informerer om foreningens krav til udseende og farve. 

SUPPLEANT: Lasse Karkov flytter til Grønland, og dermed mister bestyrelsen den ene suppleant. Vi fortsætter ufortrødent, og der er intet til hinder for det iflg. vedtægterne.

GENERALFORSAMLING: Referatet fra årets ordinære generalforsamling er sendt ud til samtlige.

BRAND: En beboer i Elbagade 73 kom ved et uheld til at smide affald i skakten, der startede en brand i skakten med røg- og sodskade til følge i både kælder, opgang og flere lejligheder. Endvidere måtte låsesmed, politi og brandvæsen bryde en lejlighedsdør op. Ingen kom til skade, men vi understreger naturligvis, at INTET brandbart må smides i skakten. Udgifterne er anmeldt til foreningens forsikringsselskab.

FORSIKRINGSSAG: Beboer har haft skade i sit køkken og er ligeledes henvist til foreningens forsikringsselskab.

VARMEANLÆG: I et forsøg på at få varmeanlægget til at fungere mere stabilt blev to radiatorer i kælder under Elbagade 71 afmeldt. Beboer ønsker dem reetableret, og Dan-Ejendommes jurister har nu slået fast, at det har beboer ret til. Michael-vicevært må derfor gøre endnu et forsøg på at få anlægget til at virke, også med de ekstra tilkoblinger, når varmen stilsluttes igen til efteråret.

STØJKLAGE: Beboerklage over støj fra lejlighed på Kastrupvej 60. Klagen sendt videre til berørte med opfordring om at tage hensyn.

STØJKLAGE: Beboerklage over høj musik frem til 23.30 på Elbagade 69. Klagen er sendt videre til berørte med opfordring om at tage hensyn.

POSTKASSER: Kbh.’s Montering, der samarbejde med Seirbox, som vi købte de dårlige postkasser af, tilbyder at udbedre vores postkasser – mod betaling! Bestyrelsen har endnu ikke taget stilling til, om vi ønsker at bruge flere penge på de elendige postkasser.  

GARANTI: Holdingselskabet bag Tagboligs jurist påstod – fejlagtigt – at vi lå inde med en yderligere entreprenørgaranti vedr. 5. sal, som de ville have retur. Det har desværre kostet os 2.500 kroner i advokatudgifter, at få dem til at indse fejlen.  

STEDE: Bliver i august, nærmere dato aftales.




Ref. af bestyrelsesmøde 14. marts 2012

 Generalforsamling: 29. marts kl. 19.00 i Malta-lokalerne på Højdevej. Indkaldelse er sendt ud til samtlige beboere.

Bedre forrentning af opsparing: bestyrelsen har undersøgt mulighederne for at placere dele af opsparingen i statsobligationer. Men som kursen er pt., ender det i negativ rente, når omkostningerne er betalt.

Sen betaling: en lejlighedsejer havde trods to rykkere ikke betalt sit ejerforeningsbidrag til forening. Sagen blev overdraget til inkasso, hvorefter lejlighedsejer betalte sit udestående. Bestyrelsen vil gerne opfordre til, at der betales til tiden, f.eks. via PBS. Det er nemmere og billigere for alle parter.

Gelænder: Elbagade 75 har fået repareret et ødelagt gelænder.

Ødelagt puds: Elbagade 69 på reposen mellem 4. og 5. sal. Michael-vicevært finder relevant håndværker.

Hjælpemiddel: en beboer har via Kbh. Kommune fået opsat en krog som hjælpemiddel ved opgangsdøren.

Garanti: Tagbolig har bedt om at få en gammel garanti på købesummen af loftsarealet retur, nu retssagen er ovre. Garantien er returneret, efter vores advokat har undersøgt og fastslået, at garantien udelukkende gjaldt købesummen og ikke kunne anvendes til eventuelle fremtidige konstaterede skader og/eller mangler ved Tagboligs arbejde.

Beboerhenvendelse: der har igen været fest på Kastrupvej 60, og i den forbindelse var der efterfølgende opkast i opgangen. Beboer er bedt om og har gjort rent, ligesom vores trappevask har gjort området ekstra rent.

Til stede: Michael Refsing, Torbjørn Andersen, Lasse Karkov, Ingrid Pedersen og Brit Therkildsen (referent)




Referat af bestyrelsesmøde 9. januar 2012

Affaldsskakte: Der smides meget mere end husholdningsaffald i skaktene, og det stopper dem med stor gene og arbejdsbyrde til følge. Vær hensynsfuld og overhold reglerne. Kun forsvarligt lukket husholdningsaffald må komme i skaktene. Torbjørn laver særskilt opslag til opgangene. Derudover minder vi om, at der ikke må stå skraldeposer mv. i opgangene – det både lugter og giver brandfare.

Varmesystemet: Michael-vicevært holdt forlænget weekend i november, varmeanlægget strejkede og VVS-firma kunne ikke løse problemet. Varmeanlægget er meget sårbart, når Michael ikke er på ejendommen, men der er ikke nogen konkret løsning, da det handler meget om ’fingerspidsfornemmelse’ og erfaring at få anlægget til at køre.

Tagrender: Et par steder kan tagrenderne ikke lede tilstrækkeligt med vand væk, og det pjasker ind på bygningen med vandskader til følge. Lasse og Michael-vicevært får relevante håndværkere ud og får et tilbud på en løsning.

El og strøm: Vores el og strøm er underdimensioneret ifht. forbruget. Hovedsikringerne er begyndt at springe, og vi skal inden for en årrække skifte det hele. Det kommer ikke på budgettet for 2012, men er noteret ifht. vores 10-årige vedligeholdelsesplan.

Bedre forretning af foreningens formue: Vi overvejer at binde en del af foreningens penge i statsobligationer, da renten på vores indestående er grotesk lav. Dan-Ejendomme vender tilbage med forslag – og klarlægger jura ifht., om det skal vedtages på generalforsamlingen.

Rønnebærtræet: Skal beskæres. Michael-vicevært finder en gartner, der kan gøre det korrekt.

Småreparationer: Fliser i opgangene er itu, og noget cement er smuldret i kældernedgangen ved Kastrupvej 60. Michael-vicevært finder håndværkere til at lave det.

Rør-rislen: Beboer med rislen i rørene, som har afventet retssagen mod Tagbolig mht. på at få lydisoleret rørene, har fået et tilbud på inddækning på 3.700 + moms. Bestyrelsen har godkendt udgiften.

Erhverv fra lejlighed: Beboer ønsker at drive sit it-firma, hvor beboeren og hans kone er ansat, fra sin lejlighed på Elbagade 71, 1. tv. Jf. § 25 i foreningens vedtægter kan bestyrelsen give tilladelse, og den er hermed givet på betingelse af, at det ikke generer nogen beboere.

Ombygning af varmeanlæg: Beboer spørger til bestyrelsens planer om ombygning/renovering af varmeanlæg, nu retssagen mod Tagbolig er vundet. Svar: Der foreligger ingen vedtagne projekter om renovering og/eller ombygning af varmeanlæg, og bestyrelsen har pt. ingen planer om at fremsætte et sådant.

Generalforsamlingsdato: Bliver 29. marts. Bestyrelsen opfordrer alle, der har interesse i bestyrelsesarbejdet om at stille op og vil gerne indvie jer i arbejdet. Husk at forslag til generalforsamling, jf. vores vedtægter, skal være indleveret inden 15. januar.

Cykelrum: Kontoret i kælderen på Elbagadesiden er ryddet og indrettet til cykelkælder. Det er allerede i brug. Derudover sættes endnu et cykelstativ op ved gelænderet ved Kastrupvej 60.

Beboerforum.dk: har gennemgået vores forretningsgange og bl.a. foreslået, at vi indhenter tilbud på opsætning af individuelle vandmålere. Det nedsætter typisk det faktiske vandforbrug med 20-30 procent. Vi får et tilbud på, om det kan svare sig ifht.målerudgiften.

Eventuelt: Næste bestyrelsesmøde er aftalt til 1. marts.
Til stede: Michael Refsing, Torbjørn Andersen, Lasse Karkov, Ingrid Pedersen, Michael Jensen (delvist) og Brit Therkildsen (referent)

Using Format