Bestyrelsesmøder 2013

Ref. af bestyrelsesmøde 6. nov. 2013

Lukning af affaldsskakter: Bestyrelsen har drøftet en mulig lukning af affaldsskakterne, da de er ekstremt tidskrævende at tømme for Michael-vicevært, fordi folk smider meget andet end køkkenaffald i dem. Derfor: respekter venligst, at der kun må komme køkkenaffald, der er forsvarligt lukket i poser, i skakterne. Skakten er en gammel skorsten, der ikke har en glat flade, al løst affald sidder derfor let fast og giver en utroligt ulækker skakt, når der er ildelugtende pizza-bakker og brugte bleer, der sidder fast. Vi ser tiden an et par måneder, men en lukning kan blive nødvendig. Der hænges opslag op i opgangene, hvor vi opfordrer til at bruge skaktene med omtanke.

Cigaretskod: Folk, der ryger på deres altaner, smider cigaretskod ned på asfalten. Det er virkelig dårlig stil og betyder, at Michael-vicevært skal samle dem op. Det bliver til rigtig mange cigaretskod hver eneste dag, så brug venligst et aksebæger og smid ikke dine skod på jorden.

Kælderrum: Oprydningen og identificeringen af kælderrummene og deres brugere er en omstændelig affære. Pt. mangler brugere af 16 kælderrum at give sig til kende, men set fra den positive side har vi nu overblik over, hvem der bruger cirka 85 af rummene. Bestyrelsen skriver til de 16 beboere, der ikke har meddelt, hvilket nr. kælderrum, de har ting i. 

Varmeproblemer: To års tovtrækkeri om foreningens forsyningspligt til en kælderradiator i Elbagade 73, st.tv., er endt i forlig. Kælderradiatoren blev tilkoblet før Tagboligs ombygning reducerede varmekapaciteten og således på et tidspunkt, hvor det ikke gav problemer for varmeforsyningen i resten af ejendommen. Foreningen var vidende om det, og har således rent juridisk godkendt installationen. Derfor har ejerforeningen forsyningspligt, konkluderer foreningens jurist. Foreningen har haft en ingeniør ude på stedet, og han har efterfølgende regnet på ejers merudgift til alternativ opvarmning af rummet. Det har ført til et forlig, hvor ejerforeningen imødekommer ejer med en kompensation svarende til 10 års forøget varmeforbrug, i alt kr. 26.000. Notatet er underskrevet af ejer og bestyrelse til fuld og endelig afgørelse og opbevares hos DEAS.

Varmeproblemer: Elbagade 75, st.tv. Michael-vicevært kæmper med at få varme ud i stregen.

Problematiske håndværkere: Nogen har tilsyneladende haft håndværkere, der har skruet på strengventilerne på loftet, uden at Michael-vicevært har været involveret. Det er ikke godt, da det ændrer balancen i hele varmesystemet. Loftslemmene bliver nu låst – og husk altid at have viceværten med på sidelinjen, når der skal ændres i installationer, som har betydning for resten af ejerforeningen.

Kælderafløb: Beboer har problemer med sit køkkenafløb og har bedt om godkendelse af en omlægning. Den er givet, forudsat arbejdet udføres af autoriseret VVS-folk, samt følges løbende på sidelinjen af Michael-vicevært, så andre beboeres eventuelle gener af arbejdet kan mindskes mindst mulig.

Haven: Passes nu af Dorthe Jensen, der bl.a. har forskønnet med tre krukker. Tak for indsatsen!

Ledning gnavet over: Beboer har haft en kortslutning, og elektriker har konstateret, at ledningen i væggen sandsynligvis er gnavet over af mus og/eller rotte (hvilket dog næppe er sandsynligt med vores nye rottespærrer og renoverede kloaker). I sådanne tilfælde dækker foreningens bygningsforsikring, og beboer er derfor henvist til vores assurandør, der hjælper med anmeldelsen og iværksættelse af efterfølgende udbedring.

Fremleje: Flere advokater for potentielle lejlighedskøbere i foreningen har spurgt til muligheden for godkendelse af fremleje. Fremleje er mulig, og det primære i fremlejekontrakten, som skal godkendes af bestyrelsen, er, at foreningen har samme rettigheder og beføjelser over for fremlejer som ejer. Den passus tilføjes standardkontrakten, og vores administrator Tina Skou-Hansen hjælper gerne med ordlyden. Hun kan, som altid, kontaktes på tsh@deas.dk eller telefon: 3946-6438

Ekstra kælderrum: En beboer ønsker at leje et ekstra kælderrum. Pt. har vi ingen ekstra ledige, jf. ovenstående.

Nabostøj: Beboer på Kastrupvej 60 er generet af overbo, når denne går rundt i sin lejlighed med sko på. Henstillinger har ikke ændret afgørende på støjniveauet. Bestyrelsen henviser til husorden, og gør opmærksom på, at vi bor tæt og opfordrer alle til at tage hensyn, så alle kan trives i foreningen.

Vandskade: Beboer har vand sivende ned af væggen i lejligheden. Michael-vicevært er orienteret og iværksætter udbedring.

Vand i kælderen: Et skybrud har givet vand i enkelte kælderrum. Det var en kloak, som ikke kunne tage vandmængden. Michael-vicevært er på sagen.

Stormskade på taget. Tagsten rev sig løs i efteråsstormen. Skaden er udbedret.

Hævning af dæk i lejlighed: Elbagade 73, st. mf. vil gerne hæve etagedækket i dele af stuen. Det er sænket ifht. resten af foreningens stuelejligheder, da lejligheden tidligere var en butik, og udsynet til gaden samt lysindfaldet i kælderrum, er således ikke optimalt. Ombygningen kræver byggetilladelse fra Kbh. kommune, og deres ingeniører er således garanter for, at det sker i overensstemmelse med alle love og regler. Bestyrelsen har derfor givet sin tilladelse med forbehold for at få kopi af byggetilladelsen, ligesom Michael-vicevært er med på sidelinjen undervejs.

 Hængelåse stjæles: Fire hængelåse, der åbnes med T3-nøglen (a knap 500 kr. stykket), er stjålet fra lågen ind til affaldscontaineren. Michael-vicevært har derfor fået låsen sat fast, og siden har der ikke været taget nogen.

 Næste møde: Bestyrelsen samles igen 13. januar 2014 kl. 17.30





Referat af best.møde 24. juni 2013

 Faldstammer: Er repareret i Kastrupvej 60. Uenighed om efterfølgende maling, da beboer mente, foreningen skulle betale for maling af hele badeværelset, men foreningen betaler kun for maling af de tre vægge, som der har været berøring med ifbm. renoveringen.

 Fremlejekontrakter godkendt for lejligheder for:

Elbagade 75 st. th.

Kastrupvej 56, 5.

Kastrupvej 60, 3. th

Elbagade 69, 1. tv.

Kælderrum: 13 beboere har ikke givet sig til kende i den store kælderrums-oversigt. De får endnu et brev om at sætte skilt på, og derefter bliver rummet aflåst.

Trafikomlægning: Kbh. Kommune har svaret foreningen vedr. vores henvendelse om omlægning af Amagerbrogade med deraf følgende øget trafikpres på Kastrupvej/Elbagade. Besvarelsen er ufyldestgørende, og foreningen har sendt endnu en forespørgsel til de konkrete beregninger på støj og trafikmængde.

Rude: Beboer havde knust en rude og er bedt om at reparere den. Det er ikke sket, og beboeren får derfor endnu et påbud.

Opgangsdør: Kastrupvej 62 er blevet repareret. Karmen var noget ødelagt efter spark.

Fugtskade: Kastrupvej 62 er udbedret.

Vinduespudsning: Beboer foreslår opgangsvinduerne pudset, da de er godt snavsede – det er effektueret.

Rod: Beboer synes, der roder i kælderen, hvilket kan skabe brandfare og blokere brandvej. Folk opfordres til ikke at sætte ting uden for rummene.

Barnevogne og cykelanhængere: Rummet er fyldt godt op med køretøjer, der tilsyneladende er efterladt. Vi opfordrer folk til at rydde ud i vogne, der ikke er i brug længere.

Kat: Anmodning om hold af kat nummer 2 i lejlighed: Givet, da foreningens husorden netop tillader to katte pr. lejlighed.

Læskærm: Foreningen har ingen konkrete regler om læskærme i husordenen, så der er henvist til Elbagade 77, 5., der har et fint læsejl i foreningens grønne farve.

Haven: Dorthe Jensen har overtaget en del af havepasningen, og vil bl.a. købe tre nye krukker, som der er bevilget penge til.

Ledning: TDC har lange, løse ledninger hængende uden på ejendommen. Bent ringer og beder dem få det bragt i orden.

Til stede: Ingrid Pedersen, Michael Refsing, Torbjørn Flensted, Bent Jensen og Brit Therkildsen (referent)





Referat af bestyrelsesmøde i Jacobsgården 18. marts 2013

Kælderrum: Der er omdelt mærkater til at hænge på kælderrummene, samt en orienteringsskrivelse. Det har pt. affødt en reaktion fra en beboer, som ikke ønsker adresse på sit kælderrum af frygt for indbrud. Den betragtning tager bestyrelsen til efterretning, og vi sætter i stedet numre på kælderrummene og ajourfører listen, så vi kan se, hvem der disponerer over hvilke rum.

Naboklage: Beboer er generet over højlydt spil på instrumenter. Svar: tag hensyn til hinanden, men musikudøvelse er ikke i strid med husordenen, så længe det sker inden for de angivne tidsperioder.

Naboklage: Beboer generet af råb og skrig om natten. Beboer har selv kontaktet vedkommende, politiet har været tilkaldt og påbud fra ejerforeningen er sendt ud.

Håndværkere: Husk at advisere Michael-vicevært i god tid, hvis du skal have lavet noget i din lejlighed, som vedrører andre, f.eks. lukning af vand. Og kontakt meget gerne Michael-vicevært, inden du bestiller håndværker, han kan anbefale håndværkere, der kender foreningen og laver et godt stykke arbejde. Derudover kommer der snarest en liste over anbefalede håndværkere på www.jacobsgaarden.dk

Fugt: En beboer har fået revner i pudset i sin ydervæg. Forholdet er meldt til forsikringen, og Michael-vicevært med på sidelinjen. 

Fremlejekontrakter: To lejligheder er fremlejet, og deres kontrakter er jf. foreningens vedtægter, godkendt.

Stormvejr: Noget raslede på 5.-sal ved seneste stormvejr. Michael-vicevært er orienteret. 

Vasketider: En beboer ønsker at udvide vasketiden i kælderen med en ekstra blok til 20-22 eller 20-23. Beboer er opfordret til at tage forslaget op til generalforsamlingen under eventuelt, da det blev fremsendt efter 15. januar, som er sidste frist for indlevering er forslag til generalforsamlingen jf. vedtægterne.

Bestyrelsens kommentar: Vi har købt flere vaskemaskiner, så vi nu har fire, og vi vil i første omgang se, om det giver vasketider nok til alle. Vask om aftenen giver nemlig øget støj til beboerne i stuelejlighederne over vaskeriet.

 Varmeanlægs-planer: På opfordring af en beboer på 5.-sal, der oplevede at en køber sprang fra købet pga. risikoen for at få synlige rør gennem lejligheden, hvis et generalforsamlingsflertal beslutter at renovere og/eller installere et nyt varmeanlæg jf. Årsberetningen 2012, vil bestyrelsen hermed gerne præcisere:

Den nuværende bestyrelse har ingen aktuelle planer om at renovere det nuværende varmeanlæg og/eller investere i et nyt anlæg, der vil give en rørføring gennem 5.-sals lejlighederne.

Vinduer i forkert farve: En beboer i stuen på Elbagade er igen opfordret til at få malet sine vinduer i den korrekte farve.

Amagerbrogade-omlægning: Bestyrelsen er bekymret for øget biltrafik på Elbagade og Kastrupvej, hvis Amagerbrogade bliver til strøggade, som der pt. arbejdes på i Kbh. Kommune. Vi følger debatten, og opfordrer jer til at forholde jer til projektet – og give udtryk for jeres holdninger. Det er der bl.a. mulighed for i dialogbutikken i Amagercentret i marts (det gamle Borgerservice), på www.facebook.com/nyamagerbrogade og i Lokaludvalget.

Generalforsamling 2013: Bliver 11. april – formel indkaldelse sendes ud til hver enkelt.

Til stede: Ingrid Pedersen, Michael Refsing, Torbjørn Andersen og Brit Therkildsen (referent)





Oprydning i kælderrums-fordelingen

Vi skal have opdateret listen over kælderrum!

Flere medlemmer har indbyrdes byttet kælderrum, og bestyrelsen kan samtidig konstatere, at nogle rum står tomme, nogle har taget et ekstra, mens andre bare er fyldt med tidligere beboeres efterladenskaber.

Det er ærgerligt, da der er mangel på kælderrum – og foreningen gerne vil stille et til rådighed for hver enkelt lejlighed.

Bestyrelsen vil derfor bede dig om at sætte vedlagte mærkat på dit kælderrum inden 1. april. 

De kælderrum, som ikke er identificeret 1. april, vil blive aflåst frem til 1. juni.

I den periode kan du henvende dig til Michael-vicevært for at få låst op ind til dine ting – eller hvis du har noget stående i et andet rum, end det ene, du har fået stillet til rådighed.

1. juni fjernes tingene fra de kælderrum, som ikke kan identificeres – så en af de beboere, som ikke har et kælderrum, kan få et stillet til rådighed.

Venlig hilsen

Bestyrelsen

(Ingrid Pedersen, Torbjørn Andersen, Michael Refsing og Brit Therkildsen)





Referat af best. møde 8. januar 2013

Murerarbejde: Kælderskaktene er pudset op – pudset var skallet af – og enkelte fuger er pudset op i muren mod Elbagade og Kastrupvej. Vi er uenige om antallet af timer, som mureren har brugt på arbejdet, men pt. ser regningen ud til at lande mellem på mellem 10.000 og 15.000 kroner.

Formuepleje: Vi flytter 750.000 kroner til AL-Bank, der giver 1,3 procent i rente, hvilket er bedre end vores nuværende forrentning i Danske Bank. Ved at placere max 750.000 kr. i banken er vi dækket af statens Indskydergarantifond, hvis banken mod forventning skulle gå konkurs.

T3-nøgle: Michael-vicevært vil gerne have en ny hovednøgle i stedet for T3, der efterhånden er uddelt i rigtig mange eksemplarer. Vi beder Michael-vicevært om at indhente et tilbud.

Postkassetilbud: Vi har fået tilbud på nye postkasser fra tre forskellige firmaer.

Vaskemaskiner: Vi har, som nævnt i referat for et lille års tiden siden, købt 3 brugte industrimaskiner af Ejerforeningen Rødegården, hvor Michael-vicevært også er vicevært. Pris i alt 28.000. De er leveret, og vi afventer nu tilbud på opsætning og støbning af sokkel mv., og når det er på plads har vi 4 vaskemaskiner i kælderen og fortsat centrifuge og tørretumbler. Det kan forhåbentlig gøre det lidt nemmere at få en vasketid. I samme ombæring males vaskerummet, når vejret bliver til det.

Inkasso: En beboer havde, trods flere rykkere, ikke betalt sit medlemsbidrag og mødte heller ikke op i fogedretten, da det kom så vidt. Vi skrev endnu et brev til vedkommende, hvor vi gjorde konsekvenserne tydelige endnu en gang – de er nemlig tvangsbegæring og nu er det skyldige beløb betalt + omkostninger.

Tagrender: Der skal etableres flere nedløbsrør, så de kan tage mere vand. Det er især et problem omkring de store grå trækarnapper. Bestyrelsen vil gerne have en helhed i ejendommens udseende, så vi undersøger om det er muligt at få dem i den grønne RAL-farve, som vinduerne er. Enkelte nedløbsrør er allerede grønne, andre er i plastik mv. Michael-vicevært sætter det i værk, når vejr og tid er til er det.

Trafik: Amagerbrogade skal måske være gågade, hvilket kan give mere trafik på Elbagade.

Jernvinduerne: I trapperne er aldrene, og vi vil egentlig gerne have nogle nye. Men fuldstændig tætte vinduer vil gøre kælderen meget tæt og fremme udviklingen af skimmelsvamp, så det lader vi være med pt.

Generalforsamling: Husk at sidste frist for rettidig indlevering af forslag til årets generalforsamling er 15. januar. De kan sendes til foreningens mail: jacobsgaarden@hotmail.com eller DEAS, Dirch Passers Allé 76, 2000 Frederiksberg​, att. Tina Skou Hansen

Forsikring: Vores husejerforsikring er udvidet til også at have en produktansvarsforsikring, der gælder ifbm. levering af varmt og koldt vand. For lav temperatur i ejendommens varmtvandsanlæg kan udvikle bakterier i vandet. Bakterier der kan medføre sygdom eller dødsfald. For lav temperatur kan både skyldes teknisk svigt, betjeningsfejl fra vicevært og sikkert også andre årsager. Prisen er med kr. 246 fra 3.789 til kr. 4.035 årligt.

Lejekontrakt: En beboer har fremsendt en lejekontrakt til godkendelse hos bestyrelsen. Det er hermed sket.

Betalingsoversigt: en beboer har ønsket en oversigt over sine indbetalinger for 2012. Den er fremsendt via vores administrator i DEAS.

Tæret rør: En stigestreng på Kastrupvej 58. er tæret. Foreningen har vedligeholdelsespligten på stigestrengene, så beboer er bedt om at henvende sig til Michael-vicevært. Tidligere har beboer selv udskiftet stigestrenge i sit badeværelse, der ikke var direkte utætte, men blot i dårlig stand. Beboer spørger til, om foreningen vil afholde den udgift. Det kan bestyrelsen ikke, da rørene ikke var itu, og vi gør samtidig opmærksom på, at reparation af stigestrenge er et fælles anliggende. Reparation og udskiftning af stigestrenge skal derfor altid koordineres og aftales via bestyrelsen og Michael-vicevært.

Kælderrum: En beboer på Kastrupvej 60 er utilfreds med sit tildelte kælderrum, der ligger under Elbagade 73, og opfordrer bestyrelsen til at fordele kælderrummene på ny. Som opfordret så gjort – samtlige får et brev ud med nærmere forholdsregler, så vi kan få det fulde overblik over kælderrummene. 

Til stede: Ingrid Pedersen, Michael Refsing, Torbjørn Flensted, Brit Therkildsen (referent)

Næste møde: er aftalt til tirsdag 26. februar kl 17.

Using Format