Bestyrelsesmøder 2014

Referat af best.møde 24. nov. 2014

Husk: Alle forslag til næste ordinære generalforsamling (inden udgangen af april – dato følger) skal afleveres til bestyrelsen senest 15. januar jf. vores vedtægter. Bestyrelsen arbejder i øvrigt – i samråd med DEAS’ jurist – på at gøre vores vedtægter tidssvarende, og forslaget om nye vedtægter fremsættes til generalforsamlingen.

Hærværk: En cykel i kælderen har været udsat for omfattende hærværk uden cyklens ejer har nogen anelse om, hvorfor.

Navneskilte og T3-nøgle: En ny lejlighedsejer spørger til kopiering af nøgle og navneskilt. Michael-vicevært kan hjælpe, og navneskilte sørger han også for ved henvendelse.

Renovering: E 71, 2. tv. er solgt som forældrekøb, og ny ejer – velkommen til – har meddelt, at lejligheden istandsættes under størst mulig hensyntagen til naboer og med overholdelse af husorden.

Skoleopgave: Studerende fra Kbh. Erhvervsakademi har ifbm. en skoleopgave spurgt, om foreningen har overvejet at installere et regnvandsanlæg for at genbruge regnvand til f.eks. toiletskyld. Det har vi ikke.

Åbning af vinduer: En beboer åbner til stadighed for opgangsvinduer og dør på K 62, også i stridt regnvejr mv. Trods gentagne opfordringer om at lade være, fortsætter det, og håndtaget er derfor fjernet fra vinduerne.

Ikke-godkendt radiator: Lejlighedsejer har tilkoblet ikke-godkendt radiator og dermed skabt ubalance i foreningens varmeanlæg, hvilket har kostet Michael-vicevært adskillige timers arbejde med at justere anlægget, indtil han fandt ud af, hvorfor det var i ubalance. Beboer er orienteret om, at nye radiatorer ikke må tilkobles uden foreningens viden og godkendelse, og den er afmonteret igen. Generelt gælder, at vicevært skal orienteres, når der foretages ændringer og installationer, der har indflydelse på foreningens fælles anlæg.

Opgangsdøre: Beboer gør opmærksom på, at hun for ca. tre år siden fik nej til at udskifte sin opgangsdør individuelt, og det stemmer ikke med beslutningen fra forrige bestyrelsesmøde, hvor der blev orienteret om, at det netop er en individuel udskiftning, men at bestyrelsen vil forsøge at finde et kollektivt tilbud, som derved forventes billigere. Til det må bestyrelsen blankt erkende, at vi er blevet klogere på området efter råd fra foreningens jurist, og udskiftning af døre må således gerne ske individuelt, så længe de overholder gængse brandtekniske krav. Vi opfordrer til, at der skiftes til hvide døre.

Kældervinduer: Beboer opfordrer til udskiftning af kældervinduer, der både er rustne og enkelte steder gennemtæret, samt til at prioritere maling af kælderen.  Opfordringen er noteret, men det er ikke umiddelbart den renovering, som bestyrelsen mener, står først for næste gang. Beboer kan imidlertid selv stille forslaget til generalforsamlingen.

Kat: Beboer har spurgt om tilladelse til at holde en kat på E 71, 1. th. Den er hermed givet, og vi minder igen om, at hunde ikke må holdes i foreningen jf. en generalforsamlingsbeslutning.

Postkassenavn: Beboer har spurgt om et nyt navneskilt til sin postkasse, da det gamle er utydeligt. Michael-vicevært har iværksat udskiftning.

Fremlejekontrakt: E 69, 4. th. er fremlejet, og kontrakten er godkendt med de vanlige forbehold, som foreningens vedtægter tilsiger.

Suppleant: Michael Refsing, tidligere bestyrelsesmedlem og nuværende suppleant har solgt sin lejlighed og udtræder derfor af bestyrelsen. Vi takker for adskillige års samvittighedsfuldt arbejde. Da han pt. er suppleant, har det ingen betydning for bestyrelsens fortsatte arbejde.

Grafitti: Der er malet på hjørnet af Elbagade, vi får det renset af.

Eventuelt: Næste møde er aftalt til 12. januar kl. 17.30.

Til stede: Michael Refsing, Berit Norup, Bent Jensen, Ingrid Pedersen og Brit Therkildsen (referent)





Ref. bestyrelsesmøde 9. okt. 2014

Lejlighedsdøre: Bestyrelsen arbejder på at indhente et kollektivt tilbud på udskiftning af lejlighedsdøre. Nye døre vil sænke støjniveauet betragteligt, samt øge brandsikkerheden. Dørene er individuelt ejet, så det vil naturligvis blive frivilligt, om man ønsker at købe en ny dør via tilbuddet. Vi vender tilbage, når vi har et konkret oplæg. Samtidig indhenter vi også tilbud på maling af opgangene. Det vil i givet fald blive en generalforsamlingsbeslutning.

Vaskekælderen: Er færdig! Alt er renset ned, gulvet er nivelleret, der er lagt fliser, trukket nye rør, hvor det var nødvendigt, malet vægge, døre, vinduer og rør, opsat vask til at skylle tøj i, nye snore, opslagstavler osv. Vi håber, I bliver glade for den. Samlet pris 209.000 kroner.

Kælderrum: En lejlighed på E. 73 havde ikke et kælderrum, da lejlighed er tidligere butik og således har et kælderrum i selve lejligheden. Bestyrelsen har brugt en del energi på at opklare, om lejligheden har ret til endnu et kælderrum. Mens det har stået på, har lejlighedens ejer fremsat krav om kompensation på 90.000 kr., hvis beboeren i givet fald skal ud i byen og leje et kælderrum. Det viser sig at lejlighedens ’eget’ kælderrum er en del af lejligheden, og det er således helt korrekt, at beboeren skal have et yderligere kælderrum stillet til rådighed. Det sker snarest, og derfor afvises kravet om kompensation.

Åbne vinduer i opgangen: En beboer har åbnet opgangsvinduer på K62 i både regn og blæst, og det gør opgangen våd og øger risikoen for fugt. Trods gentagne henstillinger fortsætter den uhensigtsmæssige adfærd, og håndtaget er derfor skruet af vinduerne for en periode. Bestyrelsen beklager, at det er nødvendigt.

Vedtægter: Foreningens vedtægter er forældede på en række punkter, og bestyrelsen er i gang med at gennemgå dem med vores administrator i Deas samt en jurist med henblik på fremsættelse af forslag om nye vedtægter på førstkommende generalforsamling, hvilket vil blive inden aprils udgang.

Varme: Efteråret er over os, og varmen er tændt igen.

Klaverspil: En beboer, der er i færd med at sælge sin lejlighed, har spurgt om det kan give problemer, hvis køber er professionel klaverspiller. Bestyrelsen har gjort opmærksom på, at der ikke må drives erhverv fra foreningen, herunder hører også klaverspil, og dertil kommer almindelige hensyn til naboer.

Næste møde er aftalt til 24. november 2014





Referat af best.møde 3. sept. 2014

Vaskekælder: Renoveringen af vaskekælderen er godt i gang. Den forventes færdig om to uger som planlagt, dvs. ultimo september.

Væggelus: Vi har tre konstaterede tilfælde af væggelus i foreningen. Lejlighederne er blevet sprøjtet to gange, og vi holder nøje øje med, om utøjet er slået ned. Det er det ikke i en af de berørte lejligheder, der derfor er under behandling igen. Hold endelig øje med, om der er væggelus i jeres lejlighed, og ring i så fald til Dansk Skadedyrservice, Crisal, døgntelefon: 7025-4325. Bestyrelsen har, som tidligere meddelt, besluttet at bekæmpelse af væggelus er på ejerforeningens regning, da det er i alle interesse, at utøjet ikke invaderer hele foreningen.

Restance: En beboer er i restance med medlemsbidrag for en måned. Der er rykket, og vi afventer indbetaling snarest.

Haven: Det har været en herlig sommer i det grønne haverum midt i foreningen. Dden gror lystigt, passes godt af vores frivillige havedame Dorte, mens Michael  klipepr hæk og efeu, når han er tilbage fra en velfortjent sommerferie .

Opgangsdør: En beboer har skiftet døren ind til sin lejlighed. Den er nu hvid, og ikke i den blå-lilla farve, som foreningen ellers har valgt i fællesskab for år tilbage. Vi vil gerne have et ensartet udtryk i opgangen, men vi har ingen hjemmel til at pålægge beboeren at male døren i samme farve, som tidligere – og f.eks. er dørene på 5.-sals lejlighederne også hvide.

Bestyrelsen undersøger derfor en række ting, bl.a. brandtekniske krav, udseende, dørgreb, karme, lyddæmpning mv. med henblik på et forslag til kommende retningslinjer for udskiftning af lejlighedsdøre. Forslaget vil blive forelagt kommende generalforsamling til godkendelse.

Fremlejekontrakter: To fremlejekontrakter er godkendt jf. foreningens vedtægter. Antal fremlejede lejligheder i foreningen er lige knap 40.

Ny opgangsdør på K62: Michael-vicevært har fået udskiftet karm og dør, der ikke holdt tæt, efter forsøg på at komme ind ad den uden at bruge nøglen for år tilbage.

Cykeloprydning: Michael-vicevært sætter strips på cykler, klapvogne mv., så snart hans arbejdsopgaver giver tid til det, så vi kan få ryddet ud i de køretøjer, der ikke er i brug og optager unødig plads.

Tag hensyn: En beboer opfordrer til, at man stiller sine cykler og klapvogne lidt mere hensigtsmæssigt i kælderen. Vedkommende faldt og flækkede et øjenbryn, da hun ikke kunne komme forbi cykler og klapvogne i kælderen med sit vasketøj i hænderne.

Næste møde: Er aftalt til 9. oktober 2014 kl. 17.30.

Til stede: Berit Norup, Bent Jensen, Ingrid Pedersen, Michael Refsing, Brit Therkildsen (referent)





Ref.bestyrelsesmøde 7. juli 2014

Vaskekælder: Der er entreret med entreprenør Svend Fischer, der går i gang i uge 34. Nærmere opslag om hvornår vaskerummet lukkes pga. renoveringen sættes op i opgangene. Der forventes en lukketid på en måned.

Kælderrumsliste: Den er nu ved at være på plads. En enkelt beboer havde to rum, derfor inddrages det ene og gives videre til en, der ikke havde fået et stillet til rådighed.

Affaldshåndtering: Vi har fået ny batterikasse af Kbh. kommune, da den gamle var defekt.

Beholderen til elektronik og hård plast tømmes fortsat kun hver fjerde uge, selv om vi har gjort kommunen opmærksom på, at det er for lidt til foreningens behov.

Den ene af vores tre papircontainerne er blevet en papcontainer, så vi har to af hver slags. Tømningen hver anden uge er desuden omlagt til ugentlig tømning.

Stoppet rør: En beboer på E77 har problemer med afløbet. Svar: Michael-vicevært er ind over sagen og kontakter relevante håndværkere.

Opgangsdøren på K62 trænger til at blive repareret. Michael-vicevært er på sagen.

Klage over larm: Der har været fest til kl. 04 på K 62 trods opfordring om at tage hensyn. Bestyrelsen kan kun gøre opmærksom på, at husordenen skal overholdes, hvilket bl.a. betyderingen høj musik efter kl. 22.

Nye havemøbler: Bent køber et sæt nye havemøbler i ’plastiktræ’, som ikke kræver vedligeholdelse.

Bed: Forslag om bed på hver side af opgangsdørene, f.eks. et jernstativ med klatreklematis. Svar: Bestyrelsen holder af ejendommens enkelhed som den er nu, så tak for forslaget, men det det er ikke et, vi ønsker at føre ud i livet.

Klapvognsoprydning: Beboer har på eget initiativ sat sedler op på tre klapvogne, som angiveligt ikke er i brug i kælderen, fordi beboer mener, bestyrelsen reagerer for langsomt på opfordring om at rydde op i kælderen. Sedlen var underskrevet vh. bestyrelsen. Det var uden bestyrelsen vidende, beboer er bedt om at tage dem ned, og i givet fald sætte sedler op i eget navn. I forbindelse med cykeloprydningen i løbet af sommeren sættes der også sedler på klapvognene, så der kan ryddes op i kælderen. Klapvogne, der ikke bruges, skal selvfølgelig ind i jeres respektive kælderrum.

Fremleje: Beboer ønsker at vide, hvor mange af foreningens lejligheder, der er fremlejet. Og ønsker en politik om, hvor mange lejligheder, der må fremlejes i foreningen. Svar: Lejlighederne er privat ejendom, og derfor kan foreningen ikke sætte nogen grænse for antal eller åremål på fremleje. Pt. er der registreret 39 fremlejede lejligheder.

Havebænk: forslag om at fjerne al efeu rundt om rønnetræet, lægge græs og få bygget en cirkelbænk rundt om træet: Svar: Et flertal i bestyrelsen takker for ideen, men synes haven er fin og er glad for den aktuelle løsning med efeu. Vi ønsker derfor ikke at føre forslaget ud i livet.

Orientering: En beboer på K58 har fået væggelus i sin lejlighed og spørger, om en rensning evt. hører under foreningens forsikring. Svar fra DEAS: Nej desværre er bygningsforsikringer ikke p.t. således sammensat, så der er dækning for skadedyr og insekter med mindre de er træ- og murødelæggende, og det er der ikke tale om her. De er dog vigtigt, at et professionelt skadedyrsfirma kommer ud og får dem ud og sprøjtet, så problemet ikke breder sig.

Næste møde: 3. september kl. 17.30

Til stede: Berit Norup, Bent Jensen, Ingrid Pedersen, Brit Therkildsen (referent). Ikke til stede: Michael Refsing.





Referat af best.møde 19. maj 2014

Vaskekælderen: Bent og Michael-vicevært kontakter det ene af de tre VVS-firmaer, som vi har fået tilbud fra. Opgaven gennemgås en gang til og iværksættes derefter. Der varsles i god tid, inden vaskekælderen lukkes, sandsynligvis en uge eller to, mens arbejdet pågår. I øvrigt – den brugte tørretumbler, vi havde kig på, er solgt, men Michael-vicevært har måske mulighed for at finde nogle andre. Vi ser på det, når vaskerummet er renoveret.
Affaldssortering: Bent ringer til Kbh. Kommunes Affaldssortering. Pt. får vi afhentet pap og papir hver anden uge, og det rækker ikke. Status kælderoprydning: Ingrid kontakter de fem tilbageværende beboere, der ikke har givet sig til kende ifht. registrering af kælderrum. Derudover er der seks rum, hvor brugeren ikke er registreret.Der er sat hængelås på, med varsel om rydning, og de får nu en ny frist på 4 uger, derefter ryddes kælderrummene.
Ledningsrod i kælderen: Der hænger en mængde ledninger, hvoraf vi ikke kan se, hvilke, der er i brug. Michael-vicevært vurderer, at det er spild af penge at forsøge at rydde op i dem, før vi tager den helt store elrenovering, hvor foreningen får nye eltavler. Vi vil dog gerne have dem til at se lidt mere ordentlig ud, have skifte defekte fatninger i et par lamper mv., så vi beder Michael-vicevært ringe til en elektriker, få et tilbud på opgaven, som vi forventer, vil koste en til to dages arbejdstid.
Forespørgsel på ændring af navneskilt og postkasse: Er sendt videre til Michael-vicevært, der tager sig af den daglige drift, herunder navneskilte.
Markise: Beboer på 5.-sal har spurgt til foreningens regler for markise: Der er ingen, men vi opfordrer til at holde en eventuel markise i samme farver, som foreningens øvrige farver, altså mørkegrøn (RAL 6007). Vær opmærksom på, om muren kan holde til en markise – spørg eventuel en bygningskonstruktør, og vær opmærksom på, at opsætningen og eventuelle følgeskader er fuldstændig på eget ansvar.
Beboer tilbyder foreningen en stor Webergrill til fri afbenyttelse i gården, indtil den er slidt op: Tak for det, men vi vurderer, at det vil blive til for mange ærgerlige episoder med manglende rengøring, så vi takker mange gange for tilbuddet, men fortsætter med ordningen, hvor folk selv kan tage deres egen lille grill med ned i haven, hvis de vil grille.
Cykeloprydning: Generalforsamlingen opfordrede til cykeloprydning. Michael-vicevært sætter strips på, og en seddel med et varsel, så cyklens rette ejer kan nå at reagere, inden den bliver afleveret til hittegods.
Ombygning: Bilag fremsendt til ombygning af stuelejlighed på Elbagade 73, st. mf., hvor etagedækket mellem kælder og stuen hæves, så det er i gadeniveau og flugter med ejendommens øvrige lejligheder. Projektet går gennem kommunens tekniske afdeling, så foreningen kan være sikker på, at alle standarder overholdes.
Storskrald: Michael-vicevært bestiller container til storskrald, og han hænger sedler op i opgangene, når vi har en dato for, hvornår vi kan få en.
Gårdhaven: Alle skal have mulighed for at bruge haven og møblerne, så vis hensyn og del plads og havemøbler.
Havepasning: Dorthe passer haven, og har købt blomster til krukkerne for ca. 1000 kr. Hun vil derudover gerne købe et sæt møbler mere – det er vi enige i, at der er behov for. Bent undersøger, om vi stadig kan få samme type møbler i Bauhaus, som de nuværende er fra og koordinerer med Dorthe.
Rørskade: Lejlighed på Kastrupvej 60, 1. mf. konstateret rørskade ifbm. udbedring af badeværelse. Skaden er anmeldt til forsikringsselskabet, og Michael-vicevært har været med inde over delen, som vedrører ejerforeningens vedligeholdelsespligt.
Nøglebokse: Nøglebokse uden ejer er uden foreningens vidende og tilladelse opsat i tre opgange. Michael-vicevært opsætter sedler med varsel om, at de skal tages ned med fire ugers varsel, ellers gør vi. Opgangene er fælles areal, og således ikke til private nøglebokse.
Privat terrasse: Beboer forespurgt på muligheden for at købe et hjørne af gården for at lave en terrasse og udgang fra sin stuelejlighed. Bestyrelsen har orienteret om, at bestyrelsen ikke har myndighed til at frasælge noget af ejendommen, og sendt beboer videre til vores rådgiver i DEAS, som kan forklarede juridiske teknikaliteter, hvis et sådan ønske skal blive til et konkret generalforsamlingsforslag.
Eventuelt: Næste møde planlagt til mandag 7. juli 17.30 Til stede: Ingrid Pedersen, Berit Norup, Bent Jensen og Brit Therkildsen.
Afbud: Michael Refsing





Ref. bestyrelsesmøde 13. januar 2014

Generalforsamling: Bliver i år 4. marts kl. 19 i Malta Lokalerne. Bestyrelsen har modtaget ét forslag til generalforsamlingen inden for den vedtægtsbestemte frist 15. januar. Husk at du kan stadig få emner taget op under eventuelt, hvis du ikke fik sendt eventuelle forslag i rette tid. Og husk at du er mere end velkommen til at stille op til bestyrelsen og arbejde for foreningen. Indkaldelse til hver enkelt følger.

Kælderrumsoprydning: Enkelte beboere har fortsat ikke oplyst, hvilket kælderrum, de har. Der sættes endnu en seddel på rummet, hvorefter det bliver aflåst med henvisning til at kontakte Michael-vicevært for at få det låst op.

Vandskade i kælderrum: Beboer har opdaget vand i sit kælderrum – uvist hvorfor. Michael-vicevært er på sagen.

Knust rude: En beboer har en knust rude, der udgør en sikkerhedsrisiko for forbipasserende. Deas skriver til vedkommende og beder om at for forholdet bragt i orden.

Naboskab: Beboer bekymret over nabo, da der har været stille og mørkt og lugtende inde fra lejligheden.  Den pågældende er siden kontaktet og truffet i god behold.

Indeklima: Beboer har fugt på væggene og frygtede vandskade. Det viste sig at være manglende udluftning, og beboer harderfor anmodet om lov til at bore ventilationshuller i ydermurene, da han bor i en stuelejlighed og ikke vil have vinduer åbne, når han ikke er der. Anmodningen af afslået.

Fremleje: Kastrupvej 58, 4. tv er fremlejet, og Elbagade 71, 4. tv fremlejet. Fremlejekontrakter er godkendt i henhold til gældende regler.

Storm: En tagsten knækkede i stormen. Michael-vicevært er på sagen.

Kælderrum: En beboer manglede at få tildelt et kælderrum, og det er endelig lykkedes at få frigjort et ifbm. Identificeringen af, hvem der bruger hvilke kælderrum.

Sikkerhed: I forbindelse med et ejerskifte er det konstateret, at der ikke er tinglyst det nødvendige ejerskifte på ejerforeningens sikkerhed. Tidligere ejer var et Aps, der nu er gået konkurs, men fordi ejerforeningen har fuldmagtsbestemmelse på ejerpantebrevet, har Tinglysningsretten oplyst, at ejerforeningen har mulighed for at hæve ejerforeningens sikkerhed i pantebrevet, uden at konkursboet skal åbnes igen. Deas ordner papirerne.

Forsikringsnyt: Ejerforeningens ansvarsforsikring er ændret til det bedre uden merudgift, mens dækningen på retshjælpforsikring er indskrænket, så der ikke længere ydes retshjælp til tvister, som foreningen selv igangsætter overfor aktive medlemmer af foreningen.

Højvandslukker: Det er fem år siden, vi renoverede kloaker, og vi bestiller derfor et serviceeftersyn på højvandslukkerne i kælderen, så vi er sikre på, at de fortsat fungerer.

Til stede: Michael Refsing, Ingrid Pedersen, Torbjørn Andersen, Bent Jensen, Brit Therkildse (referent)

Næste møde er aftalt til 24. februar kl. 17.30.

Using Format