Bestyrelsesmøder 2015

Ref. bestyrelsesmøde 2. december 2015

Adgangsforhold for avis- og reklamebude. FK distribution ønsker at installere systemet ’Bekey’ ved vores opgangsdøre. Det er en elektronisk nøgle, som budene kan åbne med deres mobil. Chippen er så lille, at den lægges i dørtelefonen ved opgangen og ikke kan ses, og installationen foregår uden udgift for ejerforeningen.

Lejlighedssalg: Elbagade 73, 1. tv. er solgt.

Renovering af badeværelse: Tæret rør har givet vandskade hos underbo. Ejer pålagt udbedring, arbejdet er nu i gang og kræves udført af autoriserede håndværkere. Det tjekkes ved afslutning af Michael-vicevært.

Reparation af fuger og sålbænke. Bliver først til foråret, da frost risikerer at ødelægge det reparerede – vi har været for sent ude i forhold til årstiden. Efter en udbudsrunde har vi besluttet os for, at det er Øens Murerfirma, et lokalt firma, der får opgaven. Michael-vicevært er kontaktperson på opgaven.

Containerlåger. Vinden er hård ved vores låger og hængsler ind til containeren. Michael-vicevært har repareret efter bedste evne, og holder det ikke, må vi udskifte.

Varmeanlæg: Det driller især på Elbagade-siden. Michael-vicevært er som altid løbende på, og det kræver mange justeringer at holde varme og tryk.

Tæret rør: Underbo har gentagne gange haft vandskade. Det ligner en tæret faldstamme, hvilket hører under ejerforeningens vedligeholdelsespligt, så vi får kontakt til relevante håndværkere og udbedret skaden.

Inkasso. En lejlighedsejer har ikke betalt sine fællesudgifter trods rykkere. Det er sket før, og ejer er derfor sendt til inkasso.

Klage. Håndværkere respekterer ikke arbejdstidsrum eller weekendro. Påbud sendt til lejlighedens ejer, det er i 73, og påbuddet er gentaget, da det ikke havde effekt, selv om ejer påstod det modsatte.

Vandskade. K 60, 2. mf. har haft vandskade, der har lavet plamage hos underbo. Først afviste vores rådgivere i DEAS, at foreningens bygningsforsikring kunne dække, da det skyldtes manglende vedligehold af rør, ejer er pligtig til at vedligeholde, jf. Michael-vicevært. Men skadevolders forsikringsselskab på stod det modsatte, og nu er skaden anmeldt via vores forsikring, så må vi se, hvor ansvaret placeres.

Dørpumpe. Døren lukker ikke ordentligt til på E 77. Michael-vicevært har justeret.

Skilt: Flere er bekymrede over risikoen for en ulykke, når der kører biler i gården, f.eks. håndværkere hvor bommen åbnes. Der sættes derfor et skilt op med ‘Legende børn – kør langsomt’.

Nabostøj: En beboer på K 60 4. sal geners af overboens trampen i gulvet. Overbo er gjort opmærksom på, at her er lydt og derfor opfordret til at tage hensyn.

Indbrud i kælderrum: To beboere har haft indbrud i sit kælderrum og foreslår fremadrettet, at vi skifter til stålbure a la dem, som Tagboligerne satte ind i forbindelse med indretningen af kælderrum til 5.-sals-lejlighederne. Bestyrelsen takker for tilbuddet, men det er pt. ikke på budgettet.

Fælleslån: En beboer spørger til foreningens fælleslån ifbm. salg af lejlighed. Svar: Foreningen har ingen lån, men derimod en fornuftig opsparing til løbende vedligehold.

En beboer, samt hans ejendomsmægler, spørger ved salg af en lejlighed, om foreningen har fulgt vedligeholdelsesplanen, der blev udarbejdet for nogle år tilbage. Svaret er nej. Den er et vejledende arbejdspapir og ikke vedtaget som generalforsamlingsbeslutning. Løbende vedligehold vurderes årligt og fremlægges til beslutning på generalforsamlingen. Men vi kan oplyse, at af større vedligeholdelsesopgaver de senere år er udført: Total kloakrenovering, maling af døre og vinduer, asfaltering af gårdene, anlæggelse af have.

Rengøring: rengøringen i opgangene er blevet bedre efter henstilling til rengøringsfirmaet. Der mangler dog stadig at blive vasket Velux-vinduer på 5.-sal, så det beder vi om igen.

Næste generalforsamling: Vi koordinerer dato med DEAS, og melder derefter datoen ud straks, det er muligt.

Til stede: Berit Norup, Ingrid Pedersen, Brit Therkildsen (fmd.). Afbud: Kisser Knudsen.

Næste møde er aftalt til: 26. januar kl. 18.





Ref. best.-møde i Jacobsgården 23. sept. 2015

Reparation af murværk og sålbænke: Der er indhentet tre tilbud på reparation af murværk og sålbænke. I samråd med Michael-vicevært beslutter vi om kort tid, hvem vi vælger. Arbejdet forventes udført i efteråret.

Storskraldscontainer er bestilt. Så snart Kbh. kommune har meddelt leveringstid, hænger Michael-vicevært opslag op i opgangene med anvisning om, hvad der må kommes i den.

Kælderrum. Selv om bestyrelsen har brugt adskillige arbejdstimer på at identificere brugerne af vores kælderrum, så kokser oversigten stadig. En beboer mangler et rum, så hvis du har et for meget af uvisse årsager, så giv dig venligst til kende, så alle kan få mulighed for at have et kælderrum.

Fugle. En skade var flyttet ind i vores rum med genbrugscontainere. Efter en længere kamp er den nu flyttet ud igen – efter at have svinet godt og grundigt. Duebekæmpelsen på taget fik tyndet ud i bestanden og endte med at koste 4.687,50 kroner.

Faldstamme-renovering: Flere beboere har tærede faldstammer. De er udbedret, og hvis du mener, at din faldstammer er tæret, så send en mail til bestyrelsen (jacobsgaaarden@hotmail.com) med billeder, så kigger Michael-vicevært på sagen og kontakter relevant håndværker.

Nyt nøglesystem. Er indstalleret, og i den forbindelse ville flere beboere gerne have haft udleveret flere  end to nøgler. Bestyrelsen havde imidlertid besluttet at udlevere to pr. lejlighed og give mulighed for yderligere tilkøb via Michael-vicevært. Regningen endte på 72. 981 kroner, da der var 17 (!) cylinderlåse til kælderen, som vi havde glemt at få med i første tilbud.

Rør: En beboer vil gerne lægge sine installationer ind i væggen og beder om lov til det. Svar: Det gives der ikke tilladelse til, da ejerforeningen i så fald vil skulle påtage sig en større reetableringsudgift i forbindelse med en generel udskiftning/vedligeholdelse af rørføringerne. Hvis man egenhændigt gør det vil det være at sidestille med at nogle har foretaget inddækninger af faldstammer og andre rør, hvilket de skal afholde af- og genmontering af. Vedtægternes §10, stk. 3 beskriver dette forhold.

Generel faldstammerenovering: Beboer spørger til udsigten til udskiftning af faldstammer. Svar: Bestyrelsen henviser til generalforsamlingsbeslutning i 2011, hvor der ikke var tilstrækkeligt flertal for at udskifte faldstammer. Der foretages derfor udelukkende løbende vedligehold på faldstammerne fra foreningens side.

Vinduesudskiftning: En beboer på E 73, 3.th. havde fået opfattelsen af, at foreningen tidligere har udskiftet vinduer og døre i fællesskab og ville gerne benytte sig af ordningen. Det beroede på en misforståelse, og beboeren er orienteret om, at det må man gerne gøre for egen regning, så længe vedtagne krav til døre og vinduer overholdes. Se www.jacobsgaarden.dk under menupunkt vinduer for præcis beskrivelse.

Skat. Beboer havde en række spørgsmål om ejendomsværdiskat mv. der er henvist til Københavns Kommune, da skatteopkrævning ikke sorterer under ejerforeningens opgaver.

Nye døre. Beboer spørger til valg af firma til dørprojekt. Svar: Der er indhentet flere tilbud og håndværker er valgt ud fra flere kriterier end pris. Pt. er der målt op og i løbet af nogle uger foretages arbejdet.

Vandskader: Der har været to vandskader her i sensommeren. Begge som følge af dårlig rengøring og tærede installationer inde i lejlighederne. De pågældende rør er ejers ansvar, og det er således også ejer, der skal betale for skader hos underbo. Husk at rense dine rør, og få udbedret VVS-arbejdet af autoriseret håndværker.

Ekstra nøgler til kommune/post. Vi tjekker op på, om relevante myndigheder har fået vores nye nøgler, så de kan komme ind i opgangene.

Haven: Æbletræerne skal beskæres – vi får en gartner tl at køre forbi ved lejlighed og stamme dem op og beskære på rette vis.

Vinduesmærke. Beboer spørger til valg af vinduer af andet mærke en Ideal Combi. Svar: Det er en generalforsamlingsbeslutning, men så længe alle specifikationer overholdes, blander bestyrelsen sig ikke i konkret firmavalg.

Lys: Manglende lys på 5. sal – er fikset.

Rengøring: Vinduerne på 5.-sal mangler at blive pudset, men ellers er rengøringen i opgangene blevet bedre, efter vi har gjort rengøringsfirmaet opmærksom på, at vi ikke var tilfredse med arbejdet.

Affaldsskakte: Igen-igen: der må kun komme husholdningsaffald, forsvarligt lukket, i affaldskaktene. Alt andet sætter sig fast, så det skal du selv gå ned i containeren med.





Ref. af best.møde 6. juli 2015

Havemøbler: Et nyt sæt havemøbler er købt og taget i brug i haven.

Haven: Gartner Camilla Bobek er købt på timebetaling til at klippe hæk, beskære efeu og øvrige trængende planter, mens Michael-vicevært kommer sig efter sin anden operation i år. Arbejdet er for omfattende til at vores frivillige havedame Dorthe kan overkomme det.

Opgangene: Er blevet gjort hovedrent. Vægge er vasket ned, kanter vasket, vinduer pudset og gulvet gjort grundigt rent. Det har kostet 9.450 kr. for alle ni opgange.

Ny ejer af DEAS: Vores administrationsselskab er blev købt af kapitalfonden Montagu Private Equity, en af Europas ledende kapitalfonde. Det var før ejet af PKA og Sampension. DEAS’ direktør Henrik Dahl Jeppesen forsikrer, at det nye ejerskab ændrer ikke ændrer på vores samarbejde.

Knust kælderrude: I vores hjørne i nabogården er en rude ind til den gamle olietank/koksrum knust. En bekymret beboer har opfordret os til at få den lavet, da den sidder i en potentielt farlig højde for små børn. Michael-vicevært har løst problemet ved at sætte en plade, samt en rist op, så der fortsat er udluftning til beholderen.

Dørprojekt: 15 lejlighedsejere har tilmeldt sig det kollektive tilbud om at udskifte døre. Det ventes i gang i september og koordineres direkte mellem beboer og tømrermester Hans Juul Nielsen.

Du kan fortsat nå at tilmelde dig, hvis du ønsker at udskifte din lejlighedsdør. Nærmere info i opgangene og på jacobsgaarden.dk.

Nyt låsesystem: Vores T3-nøgler har vi som tidligere anført besluttet at udskifte for at minimere risikoen for ubudne gæster. Udskiftningen vil ske efter sommerferien. Der kommer opslag i opgangene om, hvornår og hvordan nøglerne kan byttes via Michael-vicevært.

Faldstamme-reparation: En faldstamme i E69 er repareret med et par spændebånd. Husk at vedligeholdelsen af faldstammerne e foreningens ansvar, så hvis din faldstamme lækker, kan du henvende dig til Michael-vicevært og få hjælp via ham.

Duer: Vi har haft en bur på taget ind mod naboeejendommen for at fange og få aflivet nogle af de duer, der er flyttet til foreningen den seneste tid. Enkelte var begyndt at bygge rede, og vi ønskede dem ikke som permanente naboer. 15 duer er fanget, og buret taget ned igen, så vi håber larmen og snavset fra fuglene er på et tåleligt niveau nu.

Musik: En lejlighed i E75 har ageret øvelokale for entusiastiske musikere. Det har generet naboerne, og der har været en nabosnak om husorden og hensyn, når man bor tæt i en etageejendom. Bestyrelsen opfordrer naturligvis også til, at man tager hensyn til hinanden og respekterer vedtægter og husorden.

Loppemarked: Der har været loppemarked i gården, flere har henvendt sig med ønske om at være med, og naturligvis er vores fælles gård til brug for alle, også de dage, hvor nogen hygger sig med at arrangere loppemarked.

Navneskilt og vaskenøgle: en beboer er flyttet til og har spurgt til hvor man får navneskilt og vaskenøgle. Der er henvist til Michael-vicevært, som tager sig af den slags – og i øvrigt også al anden daglig drift.

Cigaretskod: Der smides fortsat mange cigaretskod i gården, især fra folk, der ryger på altanerne. Det er rigtig giftigt for små børn, hvis de kommer til at spise et, og det tager vicevært-tid og koster derfor os alle sammen penge. Så kære rygere: ryd venligst op efter dig selv og undlad at smide skodder i gården og på andre fælles arealer.

Affaldssorteringen kikser ind i mellem, og vi bestiller derfor opklarende skilte fra kommunen, så det er lettere at se, hvad der skal i hvilke beholdere.

Til stede. Kisser Knudsen, Ingrid Pedersen, Michael Tøt (vicevært) og Brit Therkildsen (referent)





Ref. bestyrelsesmøde 6. maj 2015

Nye lejlighedsdøre: 17 lejlighedsejere ønsker at få skiftet deres opgangsdør, jf. udsendte tilbud sammen med referatet fra generalforsamlingen, heraf 7 kun hvis vi når 25 tilmeldte og dermed den angivne rabat.

Bestyrelsen tager kontakt til tilbudsgiver igen og spørger til prisen, nu vi ikke er 25 tilmeldte. Herefter kontaktes hver enkelt lejlighedsejer igen og derfra søsættes projektet.

Dørtelefon: Systemet på gaden er skidt kørende. Michael-vicevært undersøger, hvad vi ellers kan bruge, samt pris. Telefonerne i hver enkelt lejlighed røres der ikke ved, det er kun gadesystemet, der er for dårlig kvalitet.

www.jacobsgaarden.dk: Er opdateret med seneste nyt, på nær referat fra ekstraordinær generalforsamling, der pt. udfordrer bestyrelsens tekniske kunnen. ;o)

Have og havemøbler: Havemøblerne er kommet ud i haven, enkelte er gået til, og vi bestiller derfor et sæt mere, så der er plads til lidt flere siddende.

Vores frivillige havepasser Dorthe er kommet med flere gode forslag til haven, og bestyrelsen har besluttet at foretage følgende ændringer:

Efeuen inde i haven fjernes, bedene dækkes i stedet med barkflis, der kræver minimal lugning. Arbejdet foretages af en gartner, og vurderer gartneren, at efeuen uden om bøgehækken også skal fjernes, så den ikke ødelægger hækken, gør vi også det – og dækker i så fald også bedet rundt om haven til med flis. Efeuen i midten, rundt om træet, beholder vi.

Dorthe planter frostsikre krukker med blomster, og hun køber et par ekstra krukker, som kan fungerer som askebæger, så vi kan minimere skodder på jorden. Og vi henstiller selvfølgelig til, at man slet ikke smider skodder dernede – der er jo små børn i haven, der kan blive slemt syge af at spise dem.

Storskraldscontainer: Har netop været til rådighed, blev godt brugt, og vi bestiller en ny i sensommeren. Det koster 2150 kr. pr. gang at få den stillet op via kommunen.

Oprydning af cykler/øvrige vogne/legetøj i kælderen mv.: Der bliver sat mærkater på samtlige cykler og øvrige vogne i gård og kælder. Fjern mærkatet inden 15. juni, hvis din cykel/øvrige vogne/løst legetøj i kælderen er i brug og ikke skal samles sammen og afleveres til hittegodskontoret.

15. juni samler Michael-vicevært alle cykler/vogne, hvor mærkatet ikke er fjernet, sammen i gården, og 15. august afleverer vi det til hittegodskontoret.

Samtidig vil vi gerne gøre opmærksom på, at alle har et kælderrum til rådighed, og det er der, man skal stille sine ting – ikke i kældergangene. Det roder, det udgør en brandrisiko, og vi har haft flere tilfælde, hvor folk er skvattet over løst legetøj. Så saml venligst jeres ting i kælderen sammen og læg det i jeres kælderrum.

Ny opgangsnøgle: Vores T3-nøgle, der passer til opgange, kældre og skraldecontainer har efterhånden været i brug i mange år, og det må formodes, at der er mange nøgler i omløb. Vi ønsker at mindske risikoen for indbrud i ejendommen og jf. tilkendegivelse fra generalforsamlingen har bestyrelsen undersøgt forskellige nøglesystemer i forhold til pris, sikkerhed, tilgængelighed mv. Det betyder, at vi køber en ny systemnøgle, markedets pt. mest sikre og med det længst løbende patent. Det er en Triton 501 systemnøgle, og patentet løber til 2029.

Vi bestiller det via Amager Låseservice, som vi har brugt i en årrække og efter lidt forhandling også gav os den bedste pris. Hver enkelt lejlighedsejer/repræsent får udleveret 3 nye nøgler på ejerforeningens regning, inden låsene kodes om. Har man brug for yderligere nøgler kan de tilkøbes. Der kommer opslag i opgangene, når udskiftningen er på trapperne. Også med præcis pris på ekstranøgler.

Sålbænke og løse fuger: Vores ejendom har en håndfuld løse sålbænke og en del løse fuger omkring vinduer og terrassedøre. Som annonceret på generalforsamlingen og vedtaget på årets budget, udbedrer vi forholdene i år, og inden nogen får et stykke cement i hovedet og/eller der trænger vand ind i bygningen. Vi har indhentet fire tilbud, gennemgået bygningen med to af tilbudsgiverne og beslutter os i løbet af maj for, hvem der skal foretage arbejdet. Det vil foregå fra en lift, og generne for hver enkelt er således minimale.

Generalforsamlinger: Vi havde ordinær generalforsamling 10. marts og ekstraordinær generalforsamling 21. marts. Referater er udsendt fra begge.

Rengøring: Bestyrelsen er ikke tilfreds med trappevasken og har gjort firmaet, der vasker vores trapper opmærksom på det. Vi ser tiden an de kommende måneder, og tager derefter stilling til, om vi synes pris og kvalitet hænger sammen. Derudover har vi bestilt en ’nedvaskning’ af væggene i opgangene, samt en månedlig rengøring af vaskekælderen.

Faldstammer: En beboer på E69 har gennemtærede faldstammer. Michael-vicevært sørger for udbedring sammen med de relevante håndværkere. Husk i øvrigt, at hvis dine faldstammer er itu, så er proceduren således: Tag nogle billeder af dem, mail dem til jacobsgaarden@hotmail.com, så vurderer relevante fagfolk, om de skal udbedres – og det vil i så fald ske på ejerforeningens regning, da det er foreningen, der har vedligeholdelsespligten.

Næste møde: er aftalt til 6. juli kl. 11.

Til stede: Kisser Knudsen, Berit Norup, Ingrid Pedersen, Michael Tøt (vicevært), Brit Therkildsen (referent)




Ref. best.møde 12. januar 2015

Generalforsamling: Årets ordinære generalforsamling bliver 10. marts kl. 19 i Malta Lokalerne. Formel indkaldelse følger – og der er i øvrigt brug for nye medlemmer i bestyrelsen, så mød endelig op og lad dig vælge!

Opdaterede vedtægter: Bestyrelsen har sammen med en jurist fra vores administrationsselskab gennemgået foreningens vedtægter, der på flere områder ikke længere er tidssvarende. Arbejdet er nu færdigt, og forslag til nye vedtægter fremlægges på den ordinære generalforsamling.

Fælles tilbud om udskiftning af døre og dørkarme: Bestyrelsen har indhentet diverse tilbud til udskiftning af lejlighedsdøre og karme. Jo flere vi er, jo lavere bliver prisen. Forslaget fremlægges på generalforsamlingen, og det er selvfølgelig fuldstændig frivilligt, om man ønsker at skifte dør.

Ny cirkulationspumpe: en pumpe til varmeanlægget kunne ikke mere. Ny er indkøbt, den kostede 40.500 inkl. 12 pct. rabat.

Vinduesruder: Beboer vil gerne have kollektiv udskiftning af ruder for at spare på energien. Bestyrelsen har henvist til vedtægterne, hvor det fremgår, at det ikke er en opgave, der hører under fællesskabets forpligtelser.

Indbrud: Beboer har haft indbrud i sit kælderrum og foreslår kælderrummene udskiftet til nogle i metal, svarende til dem, der blev etableret ifbm. indretning af taglejlighederne. Bestyrelsen takker for forslaget, men det er ikke et, som vi pt. ønsker at prioritere i budgettet.

T3-nøgler: Beboer ønsker T3-nøglerne udskiftet for at mindske risikoen for indbrud. Der er lavet mange kopier gennem årene, og det er et forslag bestyrelsen tager med til drøftelse på generalforsamlingen.

Fremlejekontrakt: En fremlejekontrakt er godkendt.

Eventuelt: Ingen yderligere bestyrelsesmøder er aftalt før næste generalforsamling, 10. marts. Bestyrelsen kan som altid kontaktes på jacobsgaarden@hotmail.com og tjek i øvrigt foreningens site på www.jacobsgaarden.dk – der lægges al relevant information også ud.

Til stede: Berit Norup, Ingrid Pedersen, Bent Jensen, Brit Therkildsen (referent)

Using Format