Bestyrelsesmøder 2016

Bestyrelsesmøde mandag d. 5. december 

Sundbynet. Bestyrelsen har modtaget to tilmeldinger til Sundbynet i postkasser. Disse er indtastet på Sundbynets hjemmeside.

Kabling. Tre beboere har henvendt sig vedr. kabling, da de ikke har været hjemme hen over sommeren, ligesom en nytilflyttet også har henvendt sig med spørgsmål om hvorvidt man kan nå at ”komme med”. Svaret er dog det samme i alle tre tilfælde; fra bestyrelsens side er arbejdet med kabling af ejendommen afsluttet og firmaet, RF Installation er betalt. De lejligheder som af forskellige årsager ikke blev tilkoblet første omgang kan kontakte RF installation og for en fast pris på 1500 kr. blive tilkoblet for egen regning.

Udskiftning af hoveddøre. Bestyrelsen er af en venlig sjæl blevet mindet om at man på generalforsamlingen talte om at iværksætte en ny runde af dørudskiftning. Dette har der ikke lige i første omgang været ressourcer til i bestyrelsen, men vi prøver at få det klemt ind i forårets program. Derfor: Hvis man er interesseret i at få sin hoveddør skiftet, bedes man sende en mail til jacobsgaarden@hotmail.com senest mandag d. 23. januar 2017. Bestyrelsen vil herefter gå videre med at indhente tilbud mv. Sidste gang var udgiften pr. lejlighed ca. 20.000 kr., men jo flere der er med, jo billigere kan vi få det.

Husdyrhold. En ejendomsmægler, som er ved at sælge en lejlighed, har spurgt om muligheden for at holde hund. Som det fremgår af hjemmesiden er det på generalforsamlingen i 2007 vedtaget at der ikke kan gives tilladelse til at holde hund. Bestyrelsen mener derfor ikke at vi har adgang til at dispensere for denne beslutning og at tilladelse til at holde hund vil skulle besluttes på en generalforsamling. Dette er meddelt ejendomsmægleren.

Status på udskift af kældervinduer: Der udestår fortsat udskiftning af et par vinduer. Disse er i restordre og forventes endeligt udskiftet i januar.

Sammenlægning af lejligheder. En beboer har forhørt sig ad om muligheden for at sammenlægge lejligheder, hvis der måtte opstå den mulighed at man kunne købe lejligheden ved siden af. Bestyrelsen har drøftet sagen og har i princippet intet imod dette, idet det dog understreges at beboeren er ansvarlig for kontakt til landinspektør mv. ligesom samtlige udgifter hertil afholdes af den pågældende ejer.

Næste møde: Afholdes mandag d. 30. januar 2017.

Til stede: Kisser Knudsen, Berit Norup, Ingrid Pedersen og Rasmus Hjorth Iversen (referent)





Bestyrelsesmøde mandag d. 24. oktober  

Status på arbejde med Sundbynet. Arbejdet er nu tilendebragt og alle beboere der har fået trukket kabler til deres lejlighed skulle nu kunne anvende disse. Elbagade 75-77 blev forsinkede som følge af en afmærkningsfejl fra RF Installation, men det er nu rettet. Sundbynet har nu lagt sedler i alle beboeres postkasser, med hjælp til opsætning, tilmelding mv.

Det fremgår af materialet at man kan tilmelde sig ved at aflevere en blanket i bestyrelsens postkasse senest d. 15. november. Bestyrelsen skal selvfølgelig nok tjekke postkassen, men opfordrer alle til at tilmelde sig via Sundbynets hjemmeside.

Arbejdet har resulteret i nogle huller, der skal udbedres enkelte steder i opgangene. Dette håndteres når vi alligevel skal have en murer på besøg i ejerforeningen.

Status på arbejdet med kældervinduer: Arbejdet er stort set tilendebragt. Udskiftningen blev gennemført ”udefra”, så håndværkerne har ikke været i kælderrummene. Udskiftningen har medført støv i kælderrummene, hvilket bestyrelsen selvfølgelig beklager.

I forbindelse hermed har en beboer klaget over mængden af støv som følge af arbejdet. Bestyrelsen beklager som sagt de gener det må have medført og tilkendegiver at informationen herom kunne have været bedre. Det er dog bestyrelsens opfattelse at arbejdet er blevet løst på den mest skånsomme mulige måde, da hverken håndværkere eller vicevært har været inde i folks kælderrum og ved folks private ejendele.

Beboere er velkomne til at henvende sig til bestyrelsen, hvis der skulle være flere forhold i forbindelse med udskiftning af kældervinduerne, der skal gøres opmærksom på. Det er dog bestyrelsens opfattelse at beboerne hver især er ansvarlige for at sikre at deres ejendele opbevares forsvarligt.

Bestyrelsen har aftalt med Michael-vicevært at der vil blive stillet en kabeltromle til rådighed i kælderen, så folk vil kunne støvsuge i deres kælderrum. Når håndværkerarbejdet er tilendebragt vil der blive gjort ekstra grundigt rent i kælderarealerne for at få det værste støv væk.

Generalforsamling: Bestyrelsen er i gang med at planlægge generalforsamlingen, som forventeligt vil ligge i marts eller april. Der kommer mere information herom efter nytår.

Dueplagen: Ejerforeningen har igen været plaget af duer. Der har været professionelle på sagen og det er desuden blevet konstateret, at der under altanerne på 5. sal er plads til at de kan bygge rede. Duefolkene har nogle steder lukket for den mulighed, men Michael vil til foråret undersøge om der er behov for at foretage yderligere ”duesikring”.

Næste møde: mandag d. 5. december kl. 18.00

Til stede: Ingrid Pedersen, Berit Norup, Kisser Knudsen, Rasmus Hjorth Iversen (referent)




Ref. bestyrelsesmøde 29. aug. 2016

Varmeveksler: Michael-vicevært gør opmærksom på, at varmevekslerne bør skiftes næste år. De er efterhånden 30 år gamle, udtjente og ikke specielt økonomiske i drift.

Sundbynet: Aftalen om fibernet-tilslutning hos Sundbynet er underskrevet. Aftalen træder i kraft 1. januar 2017, men forbindelsen ventes klar i løbet af efteråret, hvor Sundbynet tilbyder pen prøveperiode. I hører nærmere, når installationen er endeligt færdig. Foreløbig har der været to klager over uhensigtsmæssigt trukket kabel og placering af stik, heraf var den ene utilfreds med hele kontrakten omkring fibernet og etablering, hvor bestyrelsen dog kun kan henvise til generalforsamlingsbeslutningen om at etablere det. Ejerne er opfordret til at kontakte installatørerne for en bedre løsning.

Utæthed: omkring toilet og vandskade hos underboen på Kastrupvej: Efter flere måneders mindeligt tovtrækkeri er skaden nu udbedret.

Kældervinduer: Vinduerne er bestilt og arbejdet ventes færdigt inden efteråret.

Nøgleboks: En beboer ønsker at sætte en nøgleboks op i opgangen til brug for udlejning via airbnb. Bestyrelsen har tidligere afvist private installationer i fællesarealerne, og det princip fastholdes.

Maling af opgang: En beboer opfordrer til at få malet opgangene, ønsket blev også fremsat på generalforsamlingen. Der er ikke budgetteret med maling i år, hvor det største vedligeholdelsesarbejde er udskiftning af kældervinduer. Umiddelbart forventer bestyrelsen heller ikke at male opgange næste år, og derfor skal beboer – hvis forslaget ønskes til afstemning på generalforsamlingen 2017 – selv fremsætte det.

Storskrald: Container stilles op 9.-13. september, så ryd venligst dine sager ud, hvis du har kasserede møbler mv. stående – i strid med husordenen – i kældergangene. Michael-vicevært har derudover ikke længere fysik til at slæbe efterladte møbler mv. i kældergangen væk. Ejere opfordres derfor til at tage ansvar for egne sager og få dem afleveret enten i container eller på genbrugsplads.

Miljøskab: En beboer spørger til muligheden for at rekvirere et miljøskab via kommunen, hvor der kan afleveres farligt affald som f.eks. terpentin, lim, maling mv. Bestyrelsen er enig i, at det er en god idé, men arbejdsbyrden ifbm. det vurderes for stor, da der er en række krav til aflevering og aflåsning, som vi ikke kan garantere at overholde. Frygten er derfor, at farligt affald blot stilles ved miljøskabet og børn i gården ved et uheld får fingre i det. Derfor skal du fortsat selv aflevere dit farlige affald på genbrugspladsen.

Naboskab: En beboer undrede sig over en åben altandør gennem længere tid og bad bestyrelsen undersøge, om alt var vel hos ejeren. Det var det – ejeren lufter blot grundigt ud gennem flere dage og takker i øvrigt for omsorgen.

Låsesystem: En beboer undrede sig over en opgangsdør, der åbnede af sig selv, da et reklamebud nærmede sig. Det er et særligt chipsystem, hvor medarbejderne i det firma, der går med reklamer i ejendommen, kan åbne døren inden for nogle meters afstand via deres smartphone.

Ny formand: Brit Therkildsen har solgt sin lejlighed og udtræder derfor dd. af bestyrelsen, som har konstitueret sig således, at bestyrelsesmedlem Rasmus Hjorth Iversen (E 73, 3. th.) nu er ny formand. Suppleant Ingrid Pedersen indtræder i bestyrelsen, der også består af bestyrelsesmedlem Berit Norup, mens Kisser Knudsen er suppleant. Bestyrelsen fortsætter således med en suppleant frem til næste generalforsamling, hvilket er i overensstemmelse med foreningens vedtægter.

Eventuelt: Skader har igen indtaget vores skralderum og de sviner. Michael vicevært opdaterer sin kreative papløsning, som forhindrer dem i at sætte sig på bjælkerne.

En flok duer er ligeledes landet i foreningen igen. Vi sætter et lokkebur op på det flade tag over mod naboforeningen. Buret tilses dagligt, så der går ikke lang tid fra duerne er gået i fælden, til de aflives.

Gulvvasken i opgangene er – efter en periode med fin kvalitet – igen sjusket, synes bestyrelsen. Der tages kontakt til gulvvaskeren for at forventningsafstemme kvaliteten.

Næste møde: er aftalt til 3. oktober kl. 17.

Til stede: Ingrid Pedersen, Rasmus Hjort Iversen, Kisser Knudsen, Berit Norup, Brit Therkildsen (referent)





Ref.best.møde i Jacobsgården 27.juni 2016

KablingRF Installation, som skal trække kabler til fibernet i ejendommen, er i gang og næsten færdig med at trække ledninger i kælder og opgange. I august skal elektrikerne så ind i hver enkelt lejlighed to gange. Først for at montere og derefter for at teste, om det virker. Præcis information følger for, hvornår du skal være hjemme eller aflevere en nøgle, så håndværkerne kan komme ind i din lejlighed.

Kældervinduer: Årets store vedligeholdelsesprojekt er så småt i gang. Vi har indhentet tre tilbud på udskiftning af kældervinduer samt nye gitre – og besluttet at bede Spektrum Vinduer løse opgaven. Arbejdet vil foregå i løbet af sommeren og beløbe sig til cirka 320.000.

Murværk: Ejer af hjørnelejligheden i stuen ved Elbagade 77 har udskiftet de udtjente sort træplader med mursten. Det er en ombygning, som ejerforeningen har givet et tilskud på 10.000 kroner til, da det både giver et bedre helhedsindtryk, samt mindsker fremtidig vedligehold.

Radiator: En lejlighedsejer har en utæt radiator, som skal udskiftes og spørger til type for ikke at lave ballade med radiatorrørene. Michael-vicevært hjælper med at finde rette størrelse.

Storskrald: Michael-vicevært bestiller storskraldscontainer til opstilling primo august. I samme omgang vil vi gerne have ryddet kælderen for alle de løse ting og sager på gangene. Så har du ting uden for dit kælderrum, så sæt dem ind i dit kælderrum, så de ikke kommer med til storskrald.

Haven: Vi søger stadig en frivillig havemand/dame, hvis nogen har lyst til at hygge sig med at holde den. Det grove arbejde – hækklipning, træbeskæring og græsslåning tager hhv. gartner og Michael-vicevært sig af, så det er primært lugning og blomster-pleje!

Fremleje: En lejlighed på K 56 er igen fremlejet, orienteret ejer. Jf. vores nye vedtægter skal fremleje ikke længere godkendes af bestyrelsen, men vi takker for orienteringen.

Vandskade på K 62. Ejer er flere gange bedt om at udbedre skaden, men det er ikke sket. DEAS har derfor sendt et påbud om at bringe forholdet i orden og information om, at hvis det ikke sker, så fastholdes kravet over for lejlighedens nye ejer, der overtager 1. august.

Murværk: Opsamlingsrunde efter reparation af murværk og sålbænke gav fre steder, der havde noget, der skulle laves. Det beløb sig til 6.337,50 kr.

Røgalarm: på opfordring fra generalforsamlingen har vi undersøgt mulighederne for at opsætte røgalarmer i opgangene. Det er ikke tilstrækkeligt med almindelige batteridrevne røgalarmer, men vil kræve et større anlæg, der beløber sig til mange tusinde kroner. Det iværksættes ikke pt. Bestyrelsen opfordrer derfor alle ti lselv at sætte røgalarmer op i lejlighederne.

Sålbænke: Hjørnelejligheden ved Elbagade 73 mangler sålbænke under vinduerne. De er aldrig etableret i forbindelse med ombygningen fra butik til lejlighed for år tilbage. Michael-vicevært får relevant håndværker til at se på opgaven.

Til stede: Kisser Knudsen, Berit Norup, Ingrid Pedersen, Rasmus Hjort Iversen, Brit Therkildsen (referent)

Næste møde: 29. august kl. 17.





Ref. bestyrelsesmøde 13. april 2016

Haven. Vi har købt ny sandkasse, og mangler en frivillig havedame m/k til at hakke bedene, hvis nogle synes det er hyggeligt at bruge lidt fritid på. Kontakt bestyrelsen på jacobsgaarden@hotmail.com . Hækkeklipning, græsslåning og træbeskæring tager Michael og en gartner sig af.

Murerarbejde: Fuger og sålbænke er udbedret. Vi laver en ’opsamlingsrunde’, hvor du kan henvende dig itl Michael-vicevært, hvis noget er blevet overset ved dine vinduer og/eller altan. Opslag følger i opgangene.

Kabling af ejendommen mhbp. etablering af fibernet jf. generalforsamlingsbeslutning. Bestyrelsen har indhentet tilbud fra tre forskellige elektrikere. De svinger i pris fra knap 400.000 til 555.000, så vi tager en runde til, så vi er helt overbeviste om, at vi kan vælge det rette tilbud.

Nye kældervinduer. Bestyrelsen indhenter tre tilbud på udskiftning af kældervinduerne, samt nye gitre. Vinduerne bliver i træ og med aluramme udvendig. De bliver med ventilation i rammen og uden mulighed for at kunne åbnes, på nær i vaskeriet.

Røgalarmer op i opgangene. Som følge af brand i et køkken tidligere på året, hvor der gik noget tid inden naboerne registrerede brandalarmen inde fra den pågældende lejlighed, blev der opfordret til at sætte røgalarmer op i opgangene. Ønsket efterkommes, Michael-vicevært ser på, hvilken højde, der er mest hensigtsmæssig.

Lås på papircontainere: En beboer har opfordret til igen at få lås på papircontaineren, men det er desværre ikke muligt, da det er Kbh. Kommunes.

Kælderlys: Der er nogle kælderrum, hvor lyset ikke tænder sammen med resten af kælderlyset. Lyset kan tændes lige inden for døren i rummet, så en eventuel sammenkobling venter vi med til vi laver en generel forbedring af hele vores elsystem.

Vand i kælderen ved kraftige regnskyl. Ved slagregn kommer der regn på gulvet enkelte steder i kælderen. Det er ikke alarmerende, iflg. Michael-vicevært, der forventer, at det ophører, når vi får skiftet kældervinduer.

Beboerhenvendelser:

Vaskekælderens system: Nøgle kan købes af Michael-vicevært, og tider bookes på tavlen i vaskerummet.

Vinduer. Potentiel lejlighedskøber spørger til foreningens planer for udskiftning af vinduer: Vi har ingen, da vinduer er individuelt ejet og det således er ejer selv, der står for det.

Vandskade. Badeværelsesrenovering er afsluttet efter vandskade, Michael-vicevært har godkendt arbejdet.

Varme. Har drillet en beboer i flere omgange, men det er løst.

Varmtvandsmålere. Nye regler kan betyde, at vi skal opsætte varmtvandsmålere i hver lejlighed. Vi undersøger, om vi er omfattet af lovkravet.

Til stede: Kisser Knudsen, Rasmus Iversen, Berit Norup, Ingrid Pedersen, Brit Therkildsen (referent)

Dato for næste møde: 8. juni kl. 17.





Ref. bestyrelsesmøde i Jacobsgården 26. januar 2016


Inkasso: En beboer er igen bagud ejerforeningsbidraget. Der er rykket flere gange, og sagen er overdraget til inkasso.


På vegne af potentiel lejlighedskøber har ejendomsmægler spurgt til muligheden for at få dispensation til at holde hund i ejerforeningen. Svaret er nej, en generalforsamlingsbeslutning siger, at der ikke gives dispensation til hunde.


To beboere på Kastrupvej er uenige om tempoet i udbedringen af loft efter en vandskade. Bestyrelsen gør opmærksom på, at det ifølge vores vedtægterne er parterne selv, der skal blive enige.


Der står cykler i gården, der ligner affald. Vi sætter mærkater på og samler efterladte cykler sammen til senere aflevering som hittegods, når de respektive frister er overholdt.


Jacobsgaarden.dk er flyttet til ny server, det burde ikke give problemer.


Træerne: Ingrid rykker foreningens gartner for vinterbeskæring af havens træer.


Fuglehold: en beboer spørger til muligheden for at holde fugl i ejerforeningen. Det må man gerne.


Regnskab og budget: er gennemgået og sendt til revision.


Generalforsamling: Bliver tirsdag 8. marts i Filipskirken. Formel indkaldelse følger.


Til stede: Ingrid Pedersen, Kisser Knudsen, Berit Norup og Brit Therkildsen (referent)

Using Format